Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Sundbuss Henrik
Sundbyholm i Västerås 1994-05-29
Sundbyholm i Västerås 1994-05-29
Foto: Krister Bång
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Erik Hag, BREV, 2007-06-01 PN
* Redaren 3/1990, S6-7
* Båtologen 5/2006, S333
* Skipet 4/1999, S9-14
  Byggd 1958
  Varv Skrov: A/S Aalesunds Skibsværft, Sønderborg, Danmark
Utrustning: Burgmeister og Wain, Köpenhamn, Danmark
  Varvsnummer Skrov: 22
Utrustning: -
  Registernr 13127
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SKTO
  Systerfartyg Sundbuss Pernille
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 25,02 meter 25,02 meter
  Största bredd 6,20 meter 6,20 meter
  Djupgående 1,88 meter 1,88 meter
  Brt/Nrt 49/19 98/59
  Maskineri 2 x Volvo Penta 2 x Volvo Penta TMD 100
  Effekt 320 hk, 235 kW 290 hk, 213 kW
  Toppfart 12 knop -
  Kapacitet 100 passagerare 98 passagerare
  Historik
  1958-03 Levererad av A/S Aalesunds Skibsvaerft som Sundbuss Henrik till A/S Rendal / Sundbussarna A/S, Oslo. Trafik på traden Helsingborg - Helsingör.
  1966-06 Såld till Øygarden & Sotra Rutelag L/L, Bergen, Norge och omdöpt till Holmgar. Trafik på traden Tjeldstø - Herdlevær - Ovågen - Blomgangstø - Rong - Toft.
  1973 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TMD 100A, 320 hk, 235 kW, installeras.
  1978 Reservbåt efter att trafiken på traden Tjeldstø - Toft upphört.
  1980-08 Omdöpt till Holmgar Senior. Trafik på traden Tjeldstø - Hellesøy - Hernar - Nordøysund.
  1981 Såld till Simon Møkster, Stavanger, Norge och omdöpt till Utstein.
  1981 Såld till Abraham Bjellebø, Stavanger.
  1983-09-03 Såld till Rederi HB Södra Vättern, Visingsö och omdöpt till Utsten.
  1983-10-28 Omdöpt till Magnus Ladulås.
  1986-10-24 Såld till MS Daga AB, Drottningskär, Karlskrona för 1,4 milj SEK och omdöpt till Alice Tegnér.
  1987-02-07 MS Daga AB byter namn till Blekinge Skärgårdstrafik AB, Karlskrona.
  1987-12-11 Såld till Rederi AB Sandra, Hönö för 1 milj SEK.
  1988-11-15 Såld till Strengnäs Rederi HB, Strängnäs för 1,5 milj SEK och omdöpt till Mälarjungfrun.
  1989-11-23 Såld till Rederi AB Jungfruturer, Strängnäs för 1,96 milj SEK. Uthyrd till Strengnäs Rederi HB, Strängnäs.
  1993-05-05 Såld till Rederi AB Mälaren - Hjälmaren, Strängnäs och omdöpt till Sundbyholm.
  1993-06-28 Överlåten till Rederi AB Sörmland (Åke Norén), Stora Mellösa. Fortsatt trafik för Rederi AB Mälaren - Hjälmaren.
  1997-10-01 Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm för 1,2 milj SEK.
  1999-04-21 Såld till HK-Service OY, Korpo, Finland för 0,42 milj SEK.
  2002-02 Såld till Airiston Matkailukeskus OY (Ralf Ölander), Pargas, Finland.
  2006-08-08 Grundstöter kl. 11.47 norr om Korppo utanför Åbo, Finland med 42 passagerare och två besättningsmän ombord. Passagerarna förs iland av andra båtar. Fartyget dras flott senare samma dag och bogseras till Paraistan Telakka OY för dockning och reparation. Åter i trafik några dagar senare.
  2016-04 Såld till Rederi AB Vitharun, Laskunet, Finland och omdöpt till Ejskär. Trafik på traden Kasnäs-Öro.
  2018-02 Såld till EK Lines Oy, Konnevesi, Finland och omdöpt till Linnea. Trafik på traden Etelä-Konnevesi.
Tillbaka till Rederi HB Södra Vättern
Tillbaka till MS Daga AB
Tillbaka till Blekinge Skärgårdstrafik AB
Tillbaka till Rederi AB Sandra
Tillbaka till Strengnäs Rederi HB
Tillbaka till Rederi AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1721 fartyg, 993 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marinteknik verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.