Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Sundbuss Pernille II
Nobel i Oslo 2022-07-08
Nobel i Oslo 2022-07-08
Foto: Micke Asklander
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1965
  Varv Lindstøl Skips- & Båtbyggeri A/S, Risør, Norge
  Varvsnummer 261
  Registernr 13189
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 6519522
  MMSI nummer 257038990
  Signal SKZC, finsk OH3856, numera norsk signal LFJA.
  Systerfartyg Sundbuss Henrik II
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 31,15 meter 31,15 meter
  Största bredd 7,52 meter 7,80 meter
  Djupgående 2,01 meter 2,01 meter
  Brt/Nrt 138/54 237/78
  Maskineri 2 x Volvo Penta MD96 2 x Volvo Penta TAMD 120C
  Effekt 400 hk, 294 kW 600 hk, 441 kW
  Toppfart 11 knop 12 knop
  Kapacitet 225 passagerare 210 passagerare
  Historik
  1965-05-29 Levererad av Lindstøl Skips- & Båtbyggeri A/S som Sundbuss Pernille II till A/S Rendal / Sundsbussarna A/S, Oslo. Hemort Oslo. Trafik på traden Helsingborg - Helsingør.
  1974 Såld till A/S Moltzaus Tankrederi (Moltzau & Christensen), Oslo. Fortsatt trafik på traden Helsingborg - Helsingør.
  1975-05-03 Såld till Alf Nepstad, Bergen och omdöpt till Dano-Fjord.
  1976 Insatt i trafik på traden Söndersborg - Flensburg.
  1977 Såld till Dansk - Norsk Skips A/S, Fredrikstad. Trafik på traden Fredrikstad - Strömstad.
  1984-01 Såld till Jens Carlsson med firma Ötaxi, Dalarö för 1,5 milj NOK och omdöpt till Utskär. Ny hemort Dalarö. Svensk signal SKZC. Uthyrd till Rederi AB Kust & Hav, Dalarö. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TMD 120, 600 hk, 441 kW, installeras. Ommätt. Mått 31,15 x 7,80 meter. Tonnage 214/80. Trafik under namnet "Kustlinjen" på traden Nynäshamn - Norrtälje.
  1985-11 Såld till AB Aug. Lindholm Eftr., Stockholm för 3,5 milj SEK. Fortsatt uthyrd till Rederi AB Kust & Hav, Dalarö. Traden ändras till Byxelkrok - Västervik - Nynäshamn - Dalarö - Norrtälje - Öregrund.
  1990 Drift och bemanning övertas av Börjessons Restaurang & Utflyktsbåtar AB, Göteborg. Trafik i Göteborgs skärgård.
  1992-05 Ny hemort Göteborg.
  1993-05-08 Omdöpt till Lasse Dahlquist av Inez Dahlqvist vid Stenpiren, Göteborg. Ny hemort Göteborg.
  1994 Ombyggd vid Rönnängs varv, Tjörn med bland annat ny inredning. Ombyggnaden kostar 1,2 milj SEK.
  1995-02-08 AB Aug. Lindholm Eftr. fusioneras med moderbolaget Bore Lines AB, Stockholm som övertar fartygen.
  1999-01-01 Bore Lines AB byter namn till Strömma Turism & Sjöfart AB, Stockholm i samband med att de övertar Ångfartygs AB Strömma Kanal.
  2005 Drift och bemanning övertas av Två Skeppare AB, Skärhamn.
  2007 Drift och bemanning övertas av Börjessons Restaurang & Utflyktsbåtar AB, Göteborg.
  2009-03 Börjessons Restaurang & Utflyktsbåtar AB byter namn till Strömma Skärgårdsbåtar, Göteborg.
  2010 Drift och bemanning övertas av Två Skeppare AB, Skärhamn.
  2014-04-15 Såld till Strömma Finland Oy AB, Helsingfors, Finland och omdöpt till Aava. Ny hemort Helsingfors. Finsk signal OH3856.
  2018-04-11 Såld till Stromma Tourism AS, Oslo, Norge och omdöpt till Nobel. Ny hemort Oslo. Norsk signal LFJA.
Tillbaka till Ötaxi
Tillbaka till Rederi AB Kust & Hav
Tillbaka till AB Aug. Lindholm Eftr.
Tillbaka till Börjessons Restaurang & Utflyktsbåtar AB
Tillbaka till Bore Lines AB
Tillbaka till Strömma Turism & Sjöfart AB
Tillbaka till Strömma Skärgårdsbåtar
Tillbaka till Två Skeppare AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1755 fartyg, 1012 rederier och 128 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Alice
Ulf Nilsson, Kallsö

m/s Alice Foto: Patrik Nylin

Fartyget byggdes 2013 vid Westers Mekaniska AB i Uddevalla för Ulf Nilsson, Kallsö, Sankt Anna. Hon levererades den 7 mars 2013 och har sedan dess varit i trafik på traderna Risö - Vrångö, Kallsö - Lergraven, Trännö - Kungshällsudden samt Missjö - Tyrislöt - Lergraven för Östgötatrafiken.