Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Svanen
Nyhamn II
Nyhamn II
Foto: Okänd. Från Bengt Westins samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Ångbåten 114, 1/2004, S13
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S222
  Byggd 1885
  Varv Göteborgs Mekaniska Verkstad, Göteborg
  Varvsnummer 231
  Registernr 2142
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 19,60 meter 21,00 meter
  Största bredd 4,17 meter 4,26 meter
  Djupgående 1,80 meter 2,49 meter
  Brt/Nrt 41/- 49/18
  Maskineri 1 x Göteborgs ångmaskin -
  Effekt 60 hk, 44 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1885 Levererad av Göteborgs Mekaniska Verkstad som Svanen till Göteborgs Nya Ångslups AB, Göteborg. Trafik på traden Skeppsbron - Arendal - Långedrag.
  1902 Ny ångpanna installeras.
  1909 Såld till Rederi AB Stockholm - Wermdö, Stockholm för 12.000 kr och omdöpt till Tor IV. Trafik på traden Stockholm - Torsbyfjärden.
  1918-08 Såld till Sundsvalls Transport AB, Sundsvall för 46.000 kr. Trafik på traden Sundsvall - Njurunda.
  1919 Såld till Nyhamns Cellulosa AB, Nyhamn för 61.000 kr och döps om till Nyhamn II. Byggs om till bogserbåt vid Mohögs Mekaniska Verkstad, Gustafsvik.
  1931 Upplagd vid Sunds slip. Ångpannan uttagen och såld till O A Bloms Järnvaru AB för skrotning.
  1933-10-07 Skrotningen slutförd.
Tillbaka till Göteborgs Nya Ångslups AB
Tillbaka till Rederi AB Stockholm - Wermdö
Tillbaka till Sundsvalls Transport AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.