Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Svanösundet
Färje i Stockholm 1970-01-17
Färje i Stockholm 1970-01-17
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Erik Hag, TEL, 2007-05-06 PN
* De gula färjorna, 2010, S84
* Svensk Sjöfarts Tidning 12/1974, S56
* Sveriges Skeppslista 2006, S58
  Byggd 1913
  Varv Hernösands Mekaniska Verkstad & Warf AB, Härnösand
  Varvsnummer -
  Registernr 8986
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SGKO, numera SFE 2769
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 15,54 meter 15,84 meter
  Största bredd 5,00 meter 5,00 meter
  Djupgående 1,45meter -
  Brt/Nrt - 22/13
  Maskineri 1 x Jungers elmotor -
  Effekt 12 hk, 9 kW 88 hk, 65 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 50 passagerare -
   3 personbilar -
  Historik
  1913 Levererad av Hernösands Mekaniska Verkstad & Warf AB som Svanösundet till Svanö AB, Svanö. Utrustad med eldrift som utvinns ur 250-cellers Ljunglöfs batterier som står under däck. Trafik på leden Strömnäs - Svanö, Kramfors.
  1944-01-01 Övertagen av Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm.
  1948 Elmotorn byts ut mot en dieselmotor Scania-Vabis D 402, 90 hk, 66 kW.
  1951 Flyttas till leden Svartnoranäset - Hornökrången, Kramfors.
  1956 Omdöpt till Färja 61/61.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1968 Såld till Jack Mohlén, Farsta, Stockholm.
  1968 Såld till Nahlins Dykeri AB, Stockholm och omdöpt till Färje.
  1973 Såld till Karl-Axel Sjöberg, Enskede för 5.000 SEK. Kabelfartyg.
  2001 Såld till Sjöentreprenader Rindö S & M AB, Vaxholm.
  2003 Såld till Sjöentreprenader K Lindberg AB, Ingmarsö och omdöpt till Bea.
  2019-01-24 Överförd till båtregistret med signal SFE 2769.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.