Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Svanösundet
Färje i Stockholm 1970-01-17
Färje i Stockholm 1970-01-17
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1913
  Varv Hernösands Mekaniska Verkstad & Warf AB, Härnösand
  Varvsnummer -
  Registernr 8986
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SGKO, numera SFE 2769
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 15,84 meter 15,84 meter
  Största bredd 5,00 meter 5,00 meter
  Djupgående 1,45 meter -
  Brt/Nrt 22/10 22/13
  Maskineri 1 x Jungers elmotor -
  Effekt 12 hk, 9 kW 88 hk, 65 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 50 passagerare -
   3 personbilar -
  Historik
  1913 Levererad av Hernösands Mekaniska Verkstad & Warf AB som Svanösundet till Svanö AB, Svanö. Hemort Svanö. Utrustad med eldrift som utvinns ur 250-cellers Ljunglöfs batterier som står under däck. Trafik på leden Strömnäs - Svanö, Kramfors.
  1930 Såld till Ådalens nedre vägdistrikt, Kramfors.
  1944-01-01 Överförd till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Vägförvaltningen i Västernorrlands län, Härnösand.
  1947-02 Elmotorn byts ut mot en dieselmotor Scania-Vabis D 402, 78 hk, 57 kW.
  1951 Flyttas till leden Svartnoranäset - Hornökrången, Kramfors.
  1956 Omdöpt till Färja 61/61. Ny hemort Härnösand.
  1964 Ny huvudmaskin av fabrikat, Scania-Vabis D 444, installeras.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1968-06-06 Såld till Jack Lennart Mohlén, Farsta för 5.900 SEK och omdöpt till Färje. Ny hemort Stockholm. Lustfartyg.
  1969-09-04 Såld till Nahlins Dykeri AB, Stockholm för 18.000 SEK. Hemort Stockholm. Last- och kabelfartyg.
  1972-09-08 Såld till Karl-Axel Sjöberg, Enskede för 5.000 SEK. Hemort Stockholm.
  2001 Såld till Sjöentreprenader Rindö S & M AB, Vaxholm.
  2003 Såld till Sjöentreprenader K Lindberg AB, Ingmarsö och omdöpt till Bea.
  2019-01-24 Överförd till båtregistret med signal SFE 2769.
  2021-06-07 Såld till Amfimarin AB, Saltsjö-Duvnäs. Ny hemort Nacka.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
Tillbaka till Amfimarin AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 957 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.