Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Tello II
Stromboli
Stromboli
Foto: Bernt Börjesson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1949
  Varv Bröderna Erik, Arvid & Viktor Tell, Tällberg
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotningen
  Längd öa 9,98 meter -
  Största bredd 2,97 meter -
  Djupgående 1,50 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri - -
  Effekt 70 hk, 51 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 25 passagerare -
  Historik
  1949 Levererad av Bröderna Erik, Arvid & Viktor Tell som Tello II till Holger Norman, Laknäs.
  1950 Såld till Sunne Rederi AB (Einar Emegårdh), Sunne och omdöpt till Kavaljeren. Trafik på sjön Fryken.
  1953 Såld till Arvika och döpt till Jössehäringen. Trafik på Glafsfjorden.
  1959 Såld till A.H. Lovén, Göteborg och omdöpt till Inga.
  1964 Såld till Börjessons Sjötaxi AB (Einar Börjesson), Donsö och omdöpt till Stromboli. Efter att överbyggnaden har tagits bort bogseras skrovet till Marstrandsverken där en ny överbyggnad med styrhytt i lättmetall byggs. Därefter bogseras fartyget till Ängholmens Varv, Långedrag där tre Peugeotdieslar installeras. Man ökar samtidigt från en till tre huvudmaskiner. Fartyget gör nu 18 knop och tar 28 passagerare.
  ? Ny huvudmaskin, av fabrikat Penta MD 60, installeras. Man minskar samtidigt från tre till en huvudmaskin.
  1971 Övergår till Donsö Taxi HB (Bernt Börjesson) efter att Börjessons Sjötaxi AB delats i två delar.
  1979 Avrustas och eldas upp efter ett haveri.
Tillbaka till Sunne Rederi AB
Tillbaka till Börjessons Sjötaxi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.