Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Tellus
Tellus vid Stigbergskajen, Göteborg 2019-06-11
Tellus vid Stigbergskajen, Göteborg 2019-06-11
Foto: Krister Nilsson
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Pressmeddelande, Trafikverket 2018-04-23

* Estnisk signal under byggnationen ES3298, MMSI: 276006620
  Byggd 2019
  Varv Skrov/däckshus: ASK Enterprise Ltd., Riga, Lettland
Utrustning: Baltic Workboats AS, Nasva, Estland
  Varvsnummer Skrov/däckshus: -
Utrustning: -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SBAW
  Systerfartyg Neptunus
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 99,70 meter 99,70 meter
  Största bredd 18,20 meter 18,20 meter
  Djupgående 2,20 meter 2,20 meter
  Brt/Nrt 977/- 977/-
  Maskineri 4 x Volvo Penta D16 4 x Volvo Penta D16
  Effekt 2.500 hk, 1.840 kW 2.500 hk, 1.840 kW
  Toppfart 11 knop 11 knop
  Kapacitet 297 passagerare 297 passagerare
   80 personbilar 80 personbilar
  Historik
  2017-07-13 Beställd.
  2019-05-10 Lämnar Baltic Workboats AS kl. 20.14 under estnisk flagg för att gå till Öresundsvarvet, Landskrona, dit man anländer dagen efter kl. 12.40.
  2019-05-24? Levererad av Baltic Workboats AS som Tellus till Trafikverket Färjerederiet, Vaxholm. Får Trafikverkets inventarienummer 358. Trafik på leden Finnsbo - Skår, Lysekil.
  2019-06-11 Döpt kl. 12.05 av Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon vid en cermoni utanför Amerikaskjulet vid Stigbergskajen, Göteborg. Bildreportage
Tillbaka till Trafikverket Färjerederiet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1736 fartyg, 1004 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Sunnan
Blidösundsbolaget AB

m/s Sunnan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.