Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Tingstad
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:

* Alla våra Ångslupar, 1994, S146

* Länspumpen 2/1987, S12
* Færgefarten 3/2017, S9-11

* Danmarks Skibsliste 1942, S165
  Byggd 1905
  Varv Bastholmens Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal Dansk signal NKCQ, senare OXAL
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 17,81 meter -
  Största bredd 4,15 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - 31/13
  Maskineri 1 x ångmaskin -
  Effekt - 74 hk, 54 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1905-08-01 Sjösatt.
  1905-09 Levererad av Bastholmens Mekaniska Verkstads AB som Tingstad till Tingstads Ångbåts AB, Göteborg. Trafik på traden Lilla Bommen - Tingstad - Slakthuset.
  192? Såld till Uddens Ångbåts AB, Göteborg.
  1929-06 Kolliderar med kanalångaren Disa i Rivörännan. För att inte sjunka kör man upp ångslupen på land i viken strax söder om Gulldisken. Tätas och bärgas av bogserbåten Birger från Röda Bolaget.
  1932-07-27 Såld till Johann Friedrich Jensen, Assens, Danmark och omdöpt till Turisten. Trafik på traden Assens - Baagø - Brandsø - Gravenshoved - Hejlsminde
  1936-04-06 Såld till Richard E Jensen, Assens, Danmark.
  1942-12-02 Kör ca. kl. 12.00 på en mina som exploderar mellan Brandsø och Baagø i Lilla Bält. Fartyget sjunker till 7 meters djup och tre av de sju personerna ombord omkommer bland annat fartygets kapten Richard E Jensen.
  1943-02-24 Stryks ut Danska fartygsregistret som förlist.
Tillbaka till Tingstads Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 961 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.