Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Tingstad
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:

* Alla våra Ångslupar, 1994, S146

* Länspumpen 2/1987, S12
* Færgefarten 3/2017, S9-11

* Danmarks Skibsliste 1942, S165
  Byggd 1905
  Varv Bastholmens Mekaniska Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal Dansk signal NKCQ, senare OXAL
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 17,81 meter -
  Största bredd 4,15 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - 31/13
  Maskineri 1 x ångmaskin -
  Effekt - 74 hk, 54 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1905-08-01 Sjösatt.
  1905-09 Levererad av Bastholmens Mekaniska Verkstads AB som Tingstad till Tingstads Ångbåts AB, Göteborg. Trafik på traden Lilla Bommen - Tingstad - Slakthuset.
  192? Såld till Uddens Ångbåts AB, Göteborg.
  1929-06 Kolliderar med kanalångaren Disa i Rivörännan. För att inte sjunka kör man upp ångslupen på land i viken strax söder om Gulldisken. Tätas och bärgas av bogserbåten Birger från Röda Bolaget.
  1932-07-27 Såld till Johann Friedrich Jensen, Assens, Danmark och omdöpt till Turisten. Trafik på traden Assens - Baagø - Brandsø - Gravenshoved - Hejlsminde
  1936-04-06 Såld till Richard E Jensen, Assens, Danmark.
  1942-12-02 Kör ca. kl. 12.00 på en mina som exploderar mellan Brandsø och Baagø i Lilla Bält. Fartyget sjunker till 7 meters djup och tre av de sju personerna ombord omkommer bland annat fartygets kapten Richard E Jensen.
  1943-02-24 Stryks ut Danska fartygsregistret som förlist.
Tillbaka till Tingstads Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1697 fartyg, 974 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.