Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Tornator III
Kung Sverker i Motala 2010-10-11
Kung Sverker i Motala 2010-10-11
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Erik Hag, 2007-06-01 PN
* Redaren 5/1990, S5-6
* Redaren 1/1994, S23
* Sveriges Skeppslista 2006, S78
  Byggd 1907
  Varv Paul Wahl & Co, Varkaus, Finland
  Varvsnummer -
  Registernr 13803
  Fartygstyp Ångbogserare, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SMTP
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa - 22,86 meter
  Största bredd - 4,80 meter
  Djupgående - 2,50 meter
  Brt/Nrt - 67/20
  Maskineri 1 x ångmaskin 1 x Scania DSI 11
  Effekt - 240 hk, 176 kW
  Toppfart - 10 knop
  Kapacitet - 75 passagerare
  Historik
  1907 Levererad av Paul Wahl & Co som Tornator III till AB Tornator, Imatra, Nyslott, Finland. Trafik på Saimaa-sjöarna som bogserbåt.
  1931 AB Tornator sålt till Enso-Gutzeit OY, Helsingfors som även övertar fartyget. Omdöpt till Uuno.
  1965 En hjälpmaskin, av fabrikat Valmet, 31 hk, 23 kW, installeras.
  1967 Upplagd.
  1971 Såld till Pirttisaaren Lomakylä OY, Joensuu, Vaasa. Trafik på sjön Evijärvi.
  1974 Ombyggd till passagerarfartyg vid Enso-Gutzeit Usakeyhtio, Nyslott och omdöpt till Pirttisaari. Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania-Vabis DS 11, 240 hk, 176 kW, installeras.
  1977 Såld till Nurmeksen Pikapalvelu, Matti Tuurunen ja kumpp ky, Nurmes och omdöpt till Weera.
  1987-05-20 Såld till Hangon Merimatkat (Tage Sandberg), Hangö.
  ? Överförd till Lohjan Järvimatkaily Ky (Tage Sandberg), Hangö.
  1988-10-20 Såld till Motala Kanaltrafik AB, Motala för 440.000 FIM och omdöpt till Kung Sverker. Renoverad i Norrköping.
  1989-05-13 Premiärtur på Göta kanal från Motala.
  2006-07-21 Assisterar m/s Wilhelm Tham som grundstött utanför Vadstena.
Tillbaka till Motala Kanaltrafik AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 956 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.