Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Torsö
Soten i Sotekanalen, Sotenäs 2012-08-04
Soten i Sotekanalen, Sotenäs 2012-08-04
Foto: Rickard Sahlsten
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1915
  Varv AB C J Wennbergs Mekaniska Verkstad, Karlstad
  Varvsnummer 65
  Registernr 6862
  Fartygstyp Ångslup, numera Motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal KDTG, numera SGYE
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 19,60 meter 20,74 meter
  Största bredd 4,36 meter 4,54 meter
  Djupgående 1,96 meter 1,96 meter
  Brt/Nrt 59/42 57/17
  Maskineri 1 x ångmaskin 1 x Volvo Penta TMD 100A
  Effekt 70 hk, 51 kW 200 hk, 147 kW
  Toppfart - 9 knop
  Kapacitet - 75 passagerare
  Historik
  1915-10 Levererad av AB C J Wennbergs Mekaniska Verkstad som Torsö till Torsö Kommun, Torsö. Hemort Torsö. Trafik på Vänern, traden Torsö - Mariestad.
  1935-11-24 Såld till Torsö Trafikförening u.p.a. (Johan Rickard Olsson), Torsö för 4.000 SEK. Forsatt trafik på traden Torsö - Mariestad.
  1939-04-08 Såld till Axel Johan Viktor Svensson, Gränna för 6.000 SEK och omdöpt till Hebe III. Ny hemort Gränna. Ombyggd.
  1940-06 Insatt i trafik på traden Motala - Karlsborg.
  1941 Ombyggd i Sjötorp.
  1941-10-24 Ommätt. Mått 19,60 x 4,36 meter. Tonnage 45/21.
  1941 Flyttad till traden Gränna - Visingsö.
  1942 Åter trafik på traden Motala - Karlsborg.
  1944 Åter flyttad till traden Gränna - Visingsö.
  1955-11-14 Såld Lars Allan Harrysson (1/2) och Åke Verner Harrysson (1/2), Gränna för 40.000 SEK. Ombyggd. Motoriserad. Ny huvudmaskin, av fabrikat, 6 cyl Albin G-61, 120 hk, 88 kW, installeras. Ommätt. Mått 18,51 x 4,36 x 1,96 meter. Tonnage 37/15.
  1962-10-27 Såld till Sven Olof Ragnar Wetter (1/2) och Helge Tage Bernhard Gustavsson (1/2), Visingsö för 40.000 SEK. Ny hemort Visingsö.
  1968 Överförd till HB Visingsöbåtarna Gustavsson & Wetter, Visingsö.
  1970-10 Ombyggd. Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo-Penta MD 100, 155 hk, 114 kW, installeras.
  1972-03-06 Tage Gustavssons andel i fartyget övergår till Kerstin Emilia Gustavsson efter att Tage avlidit.
  1979 Såld till HB Visingsöbåtarnas Rederi Moberg & Johansson, Visingsö.
  1982-02 Såld till HB Vätterns Båttrafik, Tård Holmstedt och Lars Stenberg, Vadstena och omdöpt till Viktoria av Vadstena. Ny hemort Vadstena. Trafik på traden Vadstena - Motala - Borensberg samt charter.
  1984 Ommätt. Mått 19,69 x 4,36 x 1,96 meter. Tonnage 37/15.
  1988 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta TMD 100A, 200 hk, 147 kW, installeras.
  1995 Ommätt. Mått 20,74 x 4,54 x 1,96 meter. Tonnage 57/17.
  1998-01 Såld till Rederi AB Strömkarlen, Trollhättan för 1,6 milj SEK och omdöpt till Strömkarlen af Trollhättan. Ny hemort Trollhättan. Trafik på Göta Älv.
  2009 Uthyrd till Bohusläns Skärgårdstrafik AB, Uddevalla under sommaren. Trafik i Bohusläns skärgård, traden Ellös - Lysekil.
  2010-12-23 Såld till Soten Sea Vision Rederi AB, Resö och omdöpt till Soten. Ny hemort Smögen. Trafik i Bohusläns skärgård.
  2016-05-26 Blir K-märkt av Statens Maritima Museer.
  2024-02-23 Såld till Oscar Wickbom, Söderköping och omdöpt till Viktoria af Norrköping. Ny hemort Norrköping.
Tillbaka till Axel Svensson
Tillbaka till Bröderna Harrysson
Tillbaka till HB Visingsöbåtarnas Rederi Moberg & Johansson
Tillbaka till HB Vätterns Båttrafik
Tillbaka till Rederi AB Strömkarlen
Tillbaka till Bohusläns Skärgårdstrafik AB
Tillbaka till Soten Sea Vision Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.