Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Trosa
Vestanvind vid Skeppsholmen, Stockholm 1968-08-19
Vestanvind vid Skeppsholmen, Stockholm 1968-08-19
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1898
  Varv Jönköpings Mekaniska Werkstads AB, Jönköping
  Varvsnummer 23
  Registernr 3348
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JKFB, senare SDUM
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 25,48 meter 25,65 meter
  Största bredd 5,35 meter 5,35 meter
  Djupgående 2,40 meter 2,40 meter
  Brt/Nrt 116/72 78/39
  Maskineri 1 x Jönköpings ångmaskin 1 x Penta
  Effekt 150 hk, 110 kW 120 hk, 88 kW
  Toppfart 10,9 knop -
  Kapacitet 245 passagerare -
  Historik
  1898-06-10 Sjösatt kl. 16.00.
  1898-06-17 Levererad av Jönköpings Mekaniska Werkstads AB som Trosa till HB Firma Wilh. H. Kempe, Stockholm. Hemort Stockholm.
  1898-06-24 Insatt i trafik för Nya Ångbåtsbolaget Mälaren, Södertälje på traden Stockholm (Klara Strand) - Södertälje - Trosa.
  1898-09-14 Grundstöter sent på kvällen i regn och dimma på Järnafjärden utanför Ytterjärna vid färd från Trosa mot Stockholm. Passagerarna evakueras till ångslupen Sirén och förs till Södertälje. Lasten lossas på morgonen dagen efter till en pråm som bogseras till Södertälje av ångbogseraren Södertälje Kanal. Dras sedan loss av ångbogseraren Oaxen och kan, därefter fortsätta färden till Stockholm för egen maskin. Orsak till grundstötningen är att kaptenen tar på fyrlyktan och en lykta på en annan brygga. Fartyget kommer då för nära land och fastnar i dyn.
  1908-03 Överförd till godsägare Greve Walter von Hallwyl, Stockholm. Fortsatt trafik för Nya Ångbåtsbolaget Mälaren, Södertälje.
  1914-08 Upplagd vid Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm på grund av första världskriget.
  1916-09-30 Såld till Gotlands Fårö Kalk AB, Stockholm för 39.000 SEK och omdöpt till Fårö. Ombyggd vid Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm. Delvis ombyggd till ångbogserare.
  1916-10-13 Ommätt. Mått 25,48 x 5,35 x 2,50 meter. Tonnage 109/61.
  1920-01-10 Sjunker till botten när fartyget ligger vid Norr Mälarstrand i Stockholm. Orsak till incidenten är att vatten kommit in genom ventilen till luftpumpen. Bärgas och förs till Ekensbergs varv, Stockholm för reparation.
  1921-07-02 Uthyrd till Rederi AB Stockholm - Ornö, Ornö. Trafik på traden Stockholm (Slussen) - Smådalarö - Dalarö - Ornö (Tallbacksbron).
  1922-04-28 Ommätt. Mått 25,50 x 5,35 meter. Tonnage 107/64.
  1922-12-01 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm för 30.000 SEK och omdöpt till Dux. Ny hemort Vaxholm. Upplagd.
  1924-03 Kraftigt ombyggd vid Södra Varvets AB, Stockholm. Akterdäcket inbyggt. En matsal byggs på övre däck. Ny inredning och indragning av elektriskt ljus. Ombyggnadskostnad ca. 40.000 SEK.
  1924-05-05 Ommätt. Mått 25,50 x 5,35 meter. Tonnage 134/89.
  1924-06-04 Insatt i trafik på traden Stockholm (Strandvägen) - Vättersö - Rosliden - Långviken (Blidös östra sida) - Storvik - Österbåts - Granö - Söderöra - Norröra - Västernäs.
  1929-07 Uthyrd till Rederi AB Stockholm - Wermdö, Värmdö, under sommaren som ersättning för ångfartyget Tor I, som sålts till Waxholms Nya Ångfartygs AB.
  1931 Flyttar till traden Stockholm (Nybroviken) - Saltsjöbaden - Ekholmen (Älgö) - Brevik (Tyresö) - Smådalarö - Dalarö - Ornö - Utö - Muskö till 1937.
  1938-07-05 Kolliderar ca. kl. 13.00 med Stockholms Rederi AB Sveas ångfartyg Vesternorrland utanför Finnboda varv, Nacka. Dux ligger still tvärs över farleden och när Vesternorrland närmar sig från Stockholm, backar Dux vilket gör att Västernorrland kör in i sidan på faryget, som får flera plåtar intryckta. Orsak till incidenten är, enligt uppgift, att man från Dux missuppfattar Vesternorrlands signal.
  1943 Uthyrd till Kungliga Marinförvaltningen, Stockholm. Används som värmekälla vid Hårsfjärden.
  1945-06-15 Återlämnad till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm. Återställd till passagerarångare vid Djurgårdsvarvet. Därefter upplagd vid Hammarbyverken.
  1950-05-17 Såld till Gustaf Erik Bernhard Bergqvist, Sundbyberg för 3.000 SEK och omdöpt till Vestanvind. Ny hemort Sundbyberg. Avser att bygga om fartyget till segelfartyg som ska användas av sjöavdelningen inom Sundbybergs scoutkår.
  1951-12-12 Såld till Öregrunds Slip- & Warfs AB, Öregrund för 2.700 SEK. Pråm.
  1956-03-20 Såld till kapten Thorvald Rubin, Södra Stavsudda för 10.000 SEK.
  1956-08-28 Såld till kapten Karl Manfred Österström, Gryt för 15.000 SEK. Ny hemort Gryt. Ombyggd till lastfartyg och motoriserad. Ny huvudmaskin, av fabrikat Penta, 120 hk, 88 kW, installeras. Nya mått 25,65 x 5,35 x 2,40 meter. Tonnage 78/39.
  1973-10-10 Karl Manfred Österström meddelar att fartyget nu är skrotat. Skrotningen sker vid Skrot & Avfall, Ringön, Göteborg.
Tillbaka till Nya Ångbåtsbolaget Mälaren
Tillbaka till Rederi AB Stockholm - Ornö
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Rederi AB Stockholm - Wermdö
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1721 fartyg, 992 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marinteknik verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.