|
Jönköpings Mekaniska Werkstads AB
|
 |
1860 grundar Frans Gustaf Sandwall, Johan Edward Lundström och Carl Frans Lundström Jönköpings gjuteri på en tomt vid Munksjöns västra strand. 1866 säljer Frans Gustaf Sandwall, som nu är ensam ägare, halva företaget till verkstadsföreståndaren Claes Gustafsson. De bildar nu tillsammans Jönköpings Mekaniska Werkstads AB som börjar tillverka ångpannor. Från 1880-talet fram till 1910 bedrivs även varvsverksamhet. Under denna tiden byggs totalt 31 ångfartyg. Företaget går i konkurs 1921 under lågkonjunkturen efter första världskriget men återuppstår snart och blir på 1930-talet åter en av Sveriges största tillverkare av ångpannor. Efter några ägarbyten läggs företaget ner 1992. |
|
|
 |
|
 |
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
 |
|
 |
Fartyg |
Varvsnr |
Byggår |
Fartygstyp |
|
|
 |
|
 |
Tillbaka till Varv |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Seskarö Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
 Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.
|
|
 |
|
|  |
|