Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Jönköpings Mekaniska Werkstads AB
1860 grundar Frans Gustaf Sandwall, Johan Edward Lundström och Carl Frans Lundström Jönköpings gjuteri på en tomt vid Munksjöns västra strand. 1866 säljer Frans Gustaf Sandwall, som nu är ensam ägare, halva företaget till verkstadsföreståndaren Claes Gustafsson. De bildar nu tillsammans Jönköpings Mekaniska Werkstads AB som börjar tillverka ångpannor. Från 1880-talet fram till 1910 bedrivs även varvsverksamhet. Under denna tiden byggs totalt 31 ångfartyg. Företaget går i konkurs 1921 under lågkonjunkturen efter första världskriget men återuppstår snart och blir på 1930-talet åter en av Sveriges största tillverkare av ångpannor. Efter några ägarbyten läggs företaget ner 1992.
  Kontaktuppgifter  
  Anm. Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter.
  Fartyg Varvsnr Byggår Fartygstyp
  Maria 1 1882 Ångslup
  Bertha 2 1883 Ångslup
  Trafik I 3 1884 Ångslup
  Virgo 5 1885 Ångfartyg
  Signe 6 1885 Ångslup
  Anna 9 1886 Ångslup
  Blenda 7 1887 Ångslup
  Gerda 8 1887 Ångslup
  Olga - 1888 Ångslup
  Maria 16 1891 Ångslup
  Guldkroken 17 1891 Ångfartyg
  Vira 20 1894 Ångfartyg
  Motala Express 21 1895 Ångfartyg
  Trosa 23 1898 Ångfartyg
  F.O. Bremberg 28 1901 Ångslup
  Måsen 32 1904 Ångslup
Tillbaka till Varv
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Delfin IV
Strömma Turism & Sjöfart AB

m/s Delfin IV Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1964 vid Cerapid verkstads AB i Huddinge för en byggnadskostnad av 214.000 SEK. Hon sätts in i sightseeingtrafik i Stockholms hamn. 1987 förlängs fartyget vid Boghammar Marin på Lidingö och 1998 blir hon ombyggd med nytt däckshus i Gryt. Alltjämt så trafikerar hon Stockholms hamn i sightseeingtrafiken.