Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Trosa
Vestanvind vid Skeppsholmen, Stockholm 1968-08-19
Vestanvind vid Skeppsholmen, Stockholm 1968-08-19
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Sveriges Skeppslista 1945, S64
* Sveriges Skeppslista 1951, S138
* Sveriges Skeppslista 1959, S150
* Sveriges Skeppslista 1960, S148
* Sveriges Skeppslista 1961, S150
* Sveriges Skeppslista 1962, S144
* Sveriges Skeppslista 1963, S138
* Sveriges Skeppslista 1964, S138
* Sveriges Skeppslista 1965, S136
* Sveriges Skeppslista 1966, S134
* Sveriges Skeppslista 1967, S122
* Sveriges Skeppslista 1969, S120
* Sveriges Skeppslista 1970, S116
* Sveriges Skeppslista 1971, S116
* Sveriges Skeppslista 1972, S112
* Sveriges Skeppslista 1973, S110
  Byggd 1898
  Varv Jönköpings Mekaniska Verkstad, Jönköping
  Varvsnummer 23
  Registernr 3348
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JKFB, senare SDUM
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 25,48 meter 25,65 meter
  Största bredd 5,35 meter 5,35 meter
  Djupgående 2,50 meter 2,40 meter
  Brt/Nrt 116/72 78/39
  Maskineri 1 x Jönköpings ångmaskin -
  Effekt 200 hk, 147 kW 120 hk, 88 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1898 Levererad av Jönköpings Mekaniska Verkstad som Trosa till Nya Ångbåtsbolaget Mälaren, Södertälje. Trafikerar Stockholm - Södertälje - Trosa.
  1914 Upplagd vid Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm.
  1916 Såld till Gotlands Fårö Kalk AB för 39.000 kr och omdöpt till Fårö. Omregistrerad till bogserbåt.
  1921 Uthyrd till Rederi AB Stockholm - Ornö. Trafik på traden Slussen - Dalarö - Ornö.
  1922-12 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm för 30.000 kr och omdöpt till Dux. Kraftigt ombyggd. Används som extrabåt.
  1924 Trafik på traden Stockholm - Blidös östra sida - Söderöra - Norröra - Västernäs.
  1932 Flyttar till traden Stockholm - Saltsjöbaden - Dalarö - Muskö till 1937.
  1943 Uthyrd till Marinen.
  1945-06 Återlämnad till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm.
  1950 Såld till Gustaf Erik Bernhard Bergqvist, Sundbyberg och omdöpt till Vestanvind.
  1957 Såld till Karl Manfred Österström, Gryt. Ombyggd till lastfartyg och motoriserad med en dieselmotor på 120 hk, 88 kW.
  1973 Skrotad.
Tillbaka till Nya Ångbåtsbolaget Mälaren
Tillbaka till Rederi AB Stockholm - Ornö
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.