Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Trosa
Vestanvind vid Skeppsholmen, Stockholm 1968-08-19
Vestanvind vid Skeppsholmen, Stockholm 1968-08-19
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Sveriges Skeppslista 1945, S64
* Sveriges Skeppslista 1951, S138
* Sveriges Skeppslista 1959, S150
* Sveriges Skeppslista 1960, S148
* Sveriges Skeppslista 1961, S150
* Sveriges Skeppslista 1962, S144
* Sveriges Skeppslista 1963, S138
* Sveriges Skeppslista 1964, S138
* Sveriges Skeppslista 1965, S136
* Sveriges Skeppslista 1966, S134
* Sveriges Skeppslista 1967, S122
* Sveriges Skeppslista 1969, S120
* Sveriges Skeppslista 1970, S116
* Sveriges Skeppslista 1971, S116
* Sveriges Skeppslista 1972, S112
* Sveriges Skeppslista 1973, S110
  Byggd 1898
  Varv Jönköpings Mekaniska Verkstad, Jönköping
  Varvsnummer 23
  Registernr 3348
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JKFB, senare SDUM
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 25,48 meter 25,65 meter
  Största bredd 5,35 meter 5,35 meter
  Djupgående 2,50 meter 2,40 meter
  Brt/Nrt 116/72 78/39
  Maskineri 1 x Jönköpings ångmaskin -
  Effekt 200 hk, 147 kW 120 hk, 88 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1898 Levererad av Jönköpings Mekaniska Verkstad som Trosa till Nya Ångbåtsbolaget Mälaren, Södertälje. Trafikerar Stockholm - Södertälje - Trosa.
  1914 Upplagd vid Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm.
  1916 Såld till Gotlands Fårö Kalk AB för 39.000 kr och omdöpt till Fårö. Omregistrerad till bogserbåt.
  1921 Uthyrd till Rederi AB Stockholm - Ornö. Trafik på traden Slussen - Dalarö - Ornö.
  1922-12 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm för 30.000 kr och omdöpt till Dux. Kraftigt ombyggd. Används som extrabåt.
  1924 Trafik på traden Stockholm - Blidös östra sida - Söderöra - Norröra - Västernäs.
  1932 Flyttar till traden Stockholm - Saltsjöbaden - Dalarö - Muskö till 1937.
  1943 Uthyrd till Marinen.
  1945-06 Återlämnad till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm.
  1950 Såld till Gustaf Erik Bernhard Bergqvist, Sundbyberg och omdöpt till Vestanvind.
  1957 Såld till Karl Manfred Österström, Gryt. Ombyggd till lastfartyg och motoriserad med en dieselmotor på 120 hk, 88 kW.
  1973 Skrotad.
Tillbaka till Nya Ångbåtsbolaget Mälaren
Tillbaka till Rederi AB Stockholm - Ornö
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 961 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.