Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Gerda
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1887
  Varv Jönköpings Mekaniska Verkstad, Jönköping
  Varvsnummer 8
  Registernr 1915
  Fartygstyp Ångslup
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 19,35 meter -
  Största bredd 3,96 meter -
  Djupgående 1,83 meter -
  Brt/Nrt 35/- -
  Maskineri 1 x Jönköpings ångmaskin -
  Effekt 80 hk, 59 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1887-05 Levererad av Jönköpings Mekaniska Verkstad som Gerda till Ångslupsbolaget Trafik, Nyland. Trafik på Ångermanälven, traden Undrom - Sprängviken.
  1893-10-28 Kolliderar med s/s Nordstjernan utanför Lunde brygga vid 18:30-tiden. s/s Nordstjernan kör rakt in i Gerda som sjunker omgående. Några av passagerarna lyckas simma i land men totalt omkommer 11 personer.
  1893 Bärgas och repareras. Omdöpt till Trafik II.
  1899 Såld till Ångslups AB Ragnhild, Härnösand.
  1917 Såld till Sävenäs Nya AB, Piteå. Ombyggd till bogserbåt.
  1918 Såld till pr/Theodor Hedberg, Piteå. Ombyggd med ny överbyggnad.
  1921 Såld till Anton Wirén, Piteå för 21.000 kr. Timmerbogsering från Bölebommen till Lövholmens sågverk, Forséns såg på Strömsborg samt till flottläggningsplatsen för Skarins och Holmens bruk i Hortlaxviken.
  1943 Överförd till Wiréns Rederi AB, Piteå.
  1947 Såld till John Anton Waltari, Haparanda för 8.000 kr.
  1948 Såld till AB Kemi Oy, Kemi, Finland för 25.000 kr och omdöpt till Kemi 3.
  1954 Skrotad vid Mansikkaniemens Varv, Kemi.
Tillbaka till Ångslupsbolaget Trafik
Tillbaka till Ångslups AB Ragnhild
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1704 fartyg, 981 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.