Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Maria
Maria sjösätts 1891
Maria sjösätts 1891
Foto: Okänt, från Ralph Larsaeus samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA, 2007-08-24 PN
* Skärgårdsbåten 2/1994, S35
* Skärgårdsbåten 3/1994, S31
* Skärgårdsbåten 1/2007, S12-13
* Skärgårdsbåten 2/2007, S30-32
* Sveriges Inre Vattenvägar Del1, 1977, S216
* Alla våra Ångslupar, 1994, S96-97
  Byggd 1891
  Varv Jönköpings Mekaniska Verkstad, Jönköping
  Varvsnummer 16
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 19,22 meter -
  Största bredd 4,02 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Jönköping ångmaskin -
  Effekt 75 hk, 55 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1891 Byggd på spekulation av Jönköpings Mekaniska Verkstad som Maria.
  1892-05-25 Insatt i trafik i verkstadens regi på traden Jönköping - Huskvarna (Rosendala).
  1894-06-10 Uthyrd till Norra Skärgårdens Ångbåts AB, Öckerö. Trafik i Göteborgs norra skärgård som hjälpbåt till s/s Vinga fram till den 11 september.
  1894-12 Såld till Gottskärs Badhus bolag, Kungsbacka för 16.200 kr.
  1895-05-12 Insatt i trafik på Kungsbackafjorden, traden Kungsbacka - Onsala - Gottskär.
  1920 Upplagd.
  1926 Såld till Arendalslinjen (Carl Herman Nyström), Göteborg och omdöpt till Nordö. Trafik på traden Göteborg (Träpiren) - Arendal - Sandvik.
  1934 Skrotas vid Lindholmens varv, Göteborg.
Tillbaka till Norra Skärgårdens Ångbåts AB
Tillbaka till Arendalslinjen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 961 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.