Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Trysunda Express
Alvön vid Vålösundsbryggan, Kristinehamn 2022-08-06
Alvön vid Vålösundsbryggan, Kristinehamn 2022-08-06
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1990
  Varv Skrov: USA
Färdigställande: Mikael Danielsson
  Varvsnummer Skrov: -
Färdingställande: -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Plast
  IMO nummer -
  Signal SFC 9557
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 9,80 meter 9,90 meter
  Största bredd 4,46 meter 4,46 meter
  Djupgående 0,40 meter 0,40 meter
  Brt/Nrt 18/- 18/-
  Maskineri 2 x Volvo Penta D4-260 2 x Volvo Penta D4-260
  Effekt 520 hk, 382 kW 520 hk, 382 kW
  Toppfart 26 knop 26 knop
  Kapacitet 38 passagerare 32 passagerare
  Historik
  1990 Levererad av ett varv i USA.
  ? Dykbåt, Göteborg.
  2011-04 Såld till Bothnia Event AB, Domsjö och döpt till Trysunda Express. Ombyggd med ny överbyggnad och nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D4-260, 520 hk, 382 kW, installeras. Trafik på traden Köpmanholmen - Trysunda.
  2011-06-20 Premiärtur.
  2019 Såld till Karlstads Sjötrafik AB, Karlstad och omdöpt till Alvön. Ombyggd för stävtillägg. Trafik i på traden Karlstad - Långön - Alvön - Kristinehamn.
  2019-07-06 Grundstöter ca kl.10.00 nära Alvön utanför Kristinehamn med två passagerare ombord. Fartyget ådrar sig skador på propellrar och bogseras av Sjöräddningssällskapet.
Tillbaka till Bothnia Event AB
Tillbaka till Karlstads Sjötrafik AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.