Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ullström
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1861
  Varv E.W. Heggblads Varv, Norrköping
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Ångskonert
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa - -
  Största bredd - -
  Djupgående 0,62 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri - -
  Effekt - -
  Toppfart 5 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1861 Levererad av E.W. Heggblads Varv som Ullström till Finspångs Bruk. Trafik mellan Strömsholm och Norrköping.
  ? Såld till Linköping och omdöpt till Roxen.
  1871 Såld till L.W. Lundborg, Arboga och omdöpt till Trögelin. Godstrafik på traden Stockholm - Kungsör - Arboga.
  1872 L.W. Lundborg startar Arboga Rederi AB som övertar fartyget.
  1876 Ny och starkare ångmaskin installeras.
  1893 Skrotad i Hjälmare docka. Vissa delar av båten används vid byggandet av ångfartyget Arboga III.
Tillbaka till Arboga Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1697 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.