Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ullström
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1861
  Varv E.W. Heggblads Varv, Norrköping
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Ångskonert
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa - -
  Största bredd - -
  Djupgående 0,62 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri - -
  Effekt - -
  Toppfart 5 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1861 Levererad av E.W. Heggblads Varv som Ullström till Finspångs Bruk. Trafik mellan Strömsholm och Norrköping.
  ? Såld till Linköping och omdöpt till Roxen.
  1871 Såld till L.W. Lundborg, Arboga och omdöpt till Trögelin. Godstrafik på traden Stockholm - Kungsör - Arboga.
  1872 L.W. Lundborg startar Arboga Rederi AB som övertar fartyget.
  1876 Ny och starkare ångmaskin installeras.
  1893 Skrotad i Hjälmare docka. Vissa delar av båten används vid byggandet av ångfartyget Arboga III.
Tillbaka till Arboga Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 964 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.