Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Upland
Drottningholm vid skrotningen i Västerås 1961
Drottningholm vid skrotningen i Västerås 1961
Foto: Malte Eriksson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Skärgårdsbåten 3/2007, S9-15
* Sveriges Skeppslista 1951, S60
  Byggd 1871
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 95
  Registernr 2614
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFRT, senare SHBD
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 31,94 meter 31,94 meter
  Största bredd 5,58 meter 5,58 meter
  Djupgående 2,50 meter 2,50 meter
  Brt/Nrt - 157/115
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin -
  Effekt - 194 hk, 143 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1871-10 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Upland till Bockholmssunds Ångfartygsbolag. Trafik på traden Stockholm - Sigtuna - Örsundsbro.
  1897 Ombyggd.
  1881 Såld till Uplands Ångfartygs AB.
  1902 Såld till Ångfartygs AB Gamla Svartsjölandet.
  1917 Såld till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm.
  1925 Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, Stockholm.
  1931 Trafiken på traden Stockholm - Örsundbro upphör. Fartyget trafikerar istället Stockholm - Hillersjö.
  1933 Uthyrd till Johan Wiktor Rickander, Stockholm till 1934. Trafik på traden Stockholm - Drottningholm.
  1935 Såld till Rederi AB Mälartrafik, Stockholm.
  1936 Uthyrd till Johan Wiktor Rickander, Stockholm. Trafik på traden Stockholm - Kungshättan - Zetterberget (Kungshatt) - Drottningholm.
  1938-11-16 Såld till Johan Wiktor Rickander, Stockholm för 10.000 kr. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Drottningholm.
  1943 Uthyrd till Kungl. Marinförvaltningen, Stockholm. Upplags dom ångvärmekälla vid Hårsfjärdens örlogsdepå.
  1943-02-22 Såld till kapten Lars Swerker Eijre, Ångbåtstrafiken Stockholm-Drottningholm, Stockholm för 20.000 kr.
  1945-07-01 Återlämnas av Kungl. Marinförvaltningen till ägaren. Renoverad vid Djurgårdsvarvet på bekostnad av Kungl. Marinförvaltningen.
  1945-12 Omdöpt till Drottningholm. Trafik på traden Stockholm - Drottningholm.
  1949 Trafik inleds på traden Waldemarsudde, Djurgården - Drottningholm via Hammarbyslussen.
  1952 Trafik som badbåt på traden Nybroviken, Stockholm - Utö.
  1954 Trafik från Stadshuset, Stockholm till Drottningholm samt en dag i veckan till Utö.
  1955 Trafik på traden Stockholm (Stadshuset) - Utö - Nynäshamn.
  1956 Trafik på traden Stockholm (Nybroviken) - Drottningholm.
  1957 Trafik på traden Nynäshamn - Nåttarö - Rånö i sammarbete med Stockholms Idrotts- och Friluftsstyrelse.
  1958 Ej godkänd för passagerartrafik. Upplagd och använd som ekonomilokal.
  1961 Skrotas i Västerås.
Tillbaka till Bockholmssunds Ångfartygsbolag
Tillbaka till Uplands Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Gamla Svartsjölandet
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Rederi AB Mälartrafik
Tillbaka till Johan Wiktor Rickander
Tillbaka till Swerker Eijre
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.