Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Vallsundets Färja
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA 2008-04-03, PN
* Båtologen 5/1976, S238
* Båtologen 2/1991, S80
* Båtologen 6/2002, S363
* De gula färjorna, 2010, S94
* Bemannade färjor i Jämtlands län, 2003, S100-101
* Sveriges Skeppslista 1977, S42
* Sveriges Skeppslista 1978, S40
* Sveriges Skeppslista 1979, S42
* Sveriges Skeppslista 1980, S44
* Sveriges Skeppslista 1981, S46
* Sveriges Skeppslista 1982, S46
* Sveriges Skeppslista 1983, S48
* Sveriges Skeppslista 1984, S48
* Sveriges Skeppslista 1985, S50
* Sveriges Skeppslista 1986, S50
* Sveriges Skeppslista 1987, S50
* Sveriges Skeppslista 1989, S52
* Sveriges Skeppslista 1990, S54
* Sveriges Skeppslista 1992, S60
* Sveriges Skeppslista 1993, S58
* Sveriges Skeppslista 1994, S58
* Sveriges Skeppslista 1996, S56
* Sveriges Skeppslista 1997, S58
* Sveriges Skeppslista 1998, S58
* Sveriges Skeppslista 2001, S60
* Sveriges Skeppslista 2002, S62
  Byggd 1955
  Varv Mohögs Mekaniska Verkstad AB, Sundsvall
  Varvsnummer -
  Registernr 12089
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SDHY
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 32,00 meter 32,43 meter
  Största bredd 11,00 meter 12,10 meter
  Djupgående 1,10 meter 0,81 meter
  Brt/Nrt 112/87 99/29
  Maskineri 2 x Scania -
  Effekt 250 hk, 184 kW 268 hk, 197 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - passagerare -
   28 personbilar -
  Historik
  1955-08 Levererad av Mohögs Mekaniska Verkstad AB som Vallsundets Färja till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Vägförvaltningen i Jämtlands län, Stockholm. Ihopmonterad på isen vid färjeläget vid Genvalla. Bogeras sedan till Brunflo där maskinerna monteras. Trafik på Storsjön, leden Frösön - Genvalla, Vallsundet, Östersund.
  1956 Omdöpt till Färja 62/207.
  1962 Flyttas till leden Frösön - Rödön, Rödösundet, Östersund.
  ? Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania D10, 268 hk, 197 kW, installeras.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1969 Reservfärja.
  1976 Såld till Dykeri & Byggnads AB Törnqvist & Tisén, Nynäshamn och omdöpt till Herke. Ombyggd till arbetsfartyg.
  1991 Såld till Lars Törnqvist Bygg & Transport AB, Nynäshamn för 35.000 SEK.
  2002 Avregistrerad som ej längre skepp.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.