Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Vätö
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1955
  Varv AB Åsi-verken, Åmål
  Varvsnummer 28
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 17,20 meter -
  Största bredd 7,00 meter -
  Djupgående 1,10 meter -
  Brt/Nrt 30/18 -
  Maskineri 1 x Bolinder -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet 135 passagerare -
   6 personbilar -
  Historik
  1955-06511 Levererad av AB Åsi-verken som Vätö till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Vätö - Nysätra, Norrtälje.
  1956 Omdöpt till Färja 62/208.
  1959 Kopplas ihop med Färja 62/237. Fortsatt trafik på leden Vätö - Nysätra, Norrtälje.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1970 Flyttas, tillsammans med Färja 62/237, till leden Ytterjärna - Mörkö (Ulvsundet), Södertälje.
  1985 Tas ur trafik.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.