Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Vaxholm-Rindön
Vaxholmen vid Hammarbyvarvet, Stockholm 1969-07-27
Vaxholmen vid Hammarbyvarvet, Stockholm 1969-07-27
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* NHKs register.
* Båtologen 1/1984, S9
* Båtologen 1/1993, S31
* Båtologen 2/1993, S80
* Båtologen 3/1993, S125-126
* Båtologen 4/1995, S184
* Sveriges Skeppslista 1989, S82
* Sveriges Skeppslista 2006, S108
* Senaste maskin hade effekten 87 hk, 64 kW
  Byggd 1907
  Varv Motala Verkstad, Beckholmen, Stockholm
  Varvsnummer -
  Registernr 13144
  Fartygstyp Ångfärja, senare motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal SKVR
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 20,80 meter 21,65 meter
  Största bredd 5,34 meter 5,49 meter
  Djupgående 1,60 meter 1,60 meter
  Brt/Nrt - 53/30
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1906 Beställd.
  1907 Levererad av Motala Verkstad, Beckholmen som Vaxholm-Rindön till Kustartilleriet, Vaxholm. Trafik på traden Vaxholm - Rindö för militärpersonalen på Rindö.
  1920 Omdöpt till Transportbåten Nr 2/VF. På färjan anges dock bara "TRB 2".
  1930-09-17 Omdöpt till Vaxholmen. Börjar nu även ta ombord bilar.
  1945 Ombyggd med ett genomgående bildäck.
  1948 Motoriserad.
  1958 Flyttas till Oxdjupet efter att Statens Vägverk börjat trafikera leden Vaxholm - Rindö.
  1966 Såld till K. A. Sjöberg, Stockholm.
  ? Omdöpt till Platten.
  1984 Såld till Dyk- & Marinteknik Östermalm KB, Stockholm.
  1995 Såld till Dyk & Marinteknik Ebbersten AB, Stockholm.
  1996 Sjunker utanför Tenö varv, Vaxholm.
  2018-12-12 Avregistrerad från Skeppsregistret.
Tillbaka till Dyk & Marinteknik Ebbersten AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.