Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Vesta
Vesta i Lysekil 2017-08-10
Vesta i Lysekil 2017-08-10
Foto: Krister Bång
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Ångbåten 122, 2006, S10-15
* Ångbåten 122, 3/2006, S25
  Byggd 1919
  Varv Stenungsunds båtvarv, Stenungsund
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 10,29 meter -
  Största bredd 4,20 meter -
  Djupgående 1,83 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x June-Munktell 1 x Penta
  Effekt 16 hk, 12 kW 86 hk, 63 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 63 passagerare -
  Historik
  1919 Levererad av Stenungsunds båtvarv som Vesta till HB Bröderna Asker, Stora Askerön, Stenungsund. Fiskebåt med beteckningen MD 366.
  1921-01-15 En ansökan inlämnas till Fartygsinspektionen om sjövärdighetsbesiktning för att vid vissa tillfällen kunna ta passagerare. Trafik på traden Stenungsund - Stora Askerön - Lilla Askerön.
  1931 Ombyggd. Styrhytten flyttas förut.
  1938 Ombyggd med en större styrhytt, väderskydd på sidorna för passagerarna samt ett tak mellan styrhytten och aktern.
  1949 Ny huvudmaskin, av fabrikat Munktell, 25 hk, 18 kW, installeras. Maskinen har tidigare suttit i motorbåten Hjuvik.
  1954 Ny huvudmaskin, av fabrikat Penta, 86 hk, 63 kW, installeras.
  1961 Såld till Arthur Torgersson, Öckerö. Trafik på traden Öckerö - Hjuvik.
  1963 Såld till Erik och Herbert Edström, Åstol. Vattenbåt.
  1966 Såld till Kerstin och Rune Romell, Lysekil. Fritidsbåt.
  2012 Såld till Christina och Mikael Nicander, Lysekil. Fritidsbåt.
Tillbaka till HB Bröderna Asker
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.