Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Viberö
Viberö på N:a Vaxholmsfjärden, Vaxholm 2021-06-03
Viberö på N:a Vaxholmsfjärden, Vaxholm 2021-06-03
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA 2007-01-15, KN
* Redaren 3/1993, S33, 34
* Sveriges Skeppslista 2005, S144
* Sveriges Skeppslista 2006, S148
  Byggd 1993
  Varv Oskarshamns varv AB, Oskarshamn
  Varvsnummer 537
  Registernr 14567
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer 9048885
  Signal SCRX
  Systerfartyg Värmdö Vånö Väddö Vaxö
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 37,70 meter 37,70 meter
  Största bredd 7,50 meter 7,50 meter
  Djupgående 1,70 meter 1,70 meter
  Brt/Nrt 299/118 299/118
  Maskineri 3 x MAN D2842 3 x MTU 12V 2000 M61
  Effekt 2.448 hk, 1.800 kW 2.448 hk, 1.800 kW
  Toppfart 22 knop 22 knop
  Kapacitet 340 passagerare 340 passagerare
  Historik
  1993-04-16 Levererad av Oskarshamns varv som Viberö till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm. Döpt av Mälardrottningen, Jeanette Jäger vid en cermoni på Strömkajen kl. 15.00. Bildreportage
  1993-04-18 Premiärtur på traden Stockholm - Vaxholm - Möja.
  1993-06-08 Tillsammans med sina systerfartyg genomförs kl. 06.00 en formationskörning vid Bosögrund, Askrikefjärden i reklamsyfte. Fartygen, som fotograferas från helikopter, framförs i V-formation i ca 17 knops fart. Vid Södergarn, Lidingö noteras efteråt två småbåtar som spolats upp på stranden, men ingen person visar sig ha kommit till skada.
  1994 Drift och bemanning övergår till Stockholms Sjötrafik AB, Stockholm.
  2003 Nya huvudmaskiner, av fabrikat MAN D2842, 2.448 hk, 1.800 kW, installeras vid Oskarshamns varv, Oskarshamn. Får fartygsnamnet påmålat på styrhyttens sidor.
  2005-04-18 När man lämnnar Granholmens brygga innanför Vaxholm vid 15.30-tiden så backar man upp i stranden på V:a Granholmen och skadar babords propellerarrangemang. Man fortsätter mot Vaxholm där man skiftar program med Värmdö som fortsätter turen mot Möja. Incidenten beror på kraftiga vindbyar.
  2006-09-24 Grundstöter på 1,8 meters grynnan NO Korsö kl. 11.48 på tur mot Möja med 17 passagerare ombord. Skadar babords propellerarrangemang, men kan fortsätta turen till Möja. Går tomtur till Nybrokajen och efterföljande turer körs istället av Väddö och Kungsholm.
  2006-09-29 Åter i trafik efter byte av babords propeller och propelleraxel vid Kummelnäs varv, Nacka.
  2012 Ombyggd vid Oskarshamnsvarvet Sweden AB, Oskarshamn. Ny passagerarinredning samt nya besättningsutrymmen. Nya huvudmaskiner, av fabrikat MTU 12V 2000 M61, 2.448 hk, 1.800 kW, installeras..
  2016-04-18 Drift och bemanning övergår till TRSM Group 1 AB, Stockholm.
  2017-01-09 Under morgonen upptäcks att fartyget ligger tungt i sjön. Visar sig att fartyget tagit in ca 50 m2 vatten som står närmare en halvmeter ovanför durkplåtarna i maskin- och elrum. Fartyget länsades och situationen kom under förmiddagen under kontroll. Orsaken till vatteninträngningen visade sig va ett sprucket synglas till kylningen av en propellerhylsa. Inga större skador uppstår och ingen person kommer till skada.
  2017-04-20 Drift och bemanning övergår till Rederi AB Faludden, Stockholm.
  2019-10-01 Drift och bemanning övergår till Blidösundsbolaget AB, Stockholm.
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Stockholms Sjötrafik AB
Tillbaka till TRSM Group 1 AB
Tillbaka till Rederi AB Faludden
Tillbaka till Blidösundsbolaget AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 984 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.