Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Vidar II
Kattskär vid Tjärö, Karlshamn 2016-07-08
Kattskär vid Tjärö, Karlshamn 2016-07-08
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Båtologen 3/2016, S187-188
* Maskin före bytet 2019: 1 x Volvo Penta MD 100B, 150 hk, 110 kW
* Freddan Palmqvist, EMA 2023-06-05
  Byggd 1982
  Varv Bureå mekaniska HB, Bureå
  Varvsnummer 11
  Registernr 13035
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SKMT
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 12,52 meter 14,02 meter
  Största bredd 4,20 meter 4,30 meter
  Djupgående 1,65 meter 1,65 meter
  Brt/Nrt 15/6 24/7
  Maskineri 1 x Volvo Penta MD 100B 1 x Volvo Penta TAMD 74
  Effekt 145 hk, 105 kW 248 hk, 182 kW
  Toppfart 8 knop 9,5 knop
  Kapacitet 69 passagerare 52 passagerare
  Historik
  1982 Levererad av Bureå mekaniska HB som Vidar II till HB Olofssons & Sandströms Transport, Norrbyn. Trafik i Umeå skärgård.
  1987-07 Såld till Arholma Passbåt HB, Krokholmen och omdöpt till Arholmatvå.
  1988-05 Såld till Arholma Sjötrafik AB, Krokholmen för 675.000 SEK och omdöpt till Arholma II. Förlängd 1,5 meter. Nytt tonnage 24 brt, 7 nrt.
  1998 Såld till Rederibolaget BK-Line, Karlshamn för 800.000 SEK. Ombyggd och insatt i trafik på traden Matvik - Tärnö.
  1999-04-10 Såld till Skärgårdstransporter AB, Sölvesborg. Fortsatt i samma trafik.
  2001 Skärgårdstransporter AB byter namn till Matvik-Tärnölinjen AB, Karlshamn.
  2011-05-06 Såld till Tjärö Restaurang och Marina AB, Ronneby och omdöpt till Kattskär. Hemort Tjärö. Trafik som extrabåt på traden Järnavik - Tjärö samt charter.
  2013 Såld till Tjärö - Guö Konferens och Restaurang AB, Tjärö.
  2015-12-10 Såld till Tjärö Fastigheter AB, Lund. Trafik på traden Järnavik - Tjärö.
  2018-06-01 Såld till Solkustturer AB, Oskarshamn. Ny hemort Oskarshamn. Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta TAMD 74, 248 hk, 182 kW, installeras. Maskinen är begagnad. Ny toppfart 9,5 knop.
  2019-02-25 Omdöpt till Solfrun. Trafik på traden Byxelkrok - Blå Jungfrun samt charter.
  2022-10 Såld till Stallets Restaurang och Sjötransport AB, Ljungbyholm. Ny hemort Byxelkrok. Fortsatt trafik på traden Byxelkrok - Blå Jungfrun.
Tillbaka till HB Olofssons & Sandströms Transport
Tillbaka till Arholma Passbåt HB
Tillbaka till Arholma Sjötrafik AB
Tillbaka till Skärgårdstransporter AB
Tillbaka till Matvik-Tärnölinjen AB
Tillbaka till Tjärö Restaurang och Marina AB
Tillbaka till Tjärö Fastigheter AB
Tillbaka till Solkustturer AB
Tillbaka till Stallets Restaurang och Sjötransport AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1704 fartyg, 981 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.