Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Vikingen
Harley Davidson I vid Beckholmen, Stockholm 2011-08-23
Harley Davidson I vid Beckholmen, Stockholm 2011-08-23
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 5/1990, S19-20
* Redaren 2/1995, S13
* Båtologen 6/2014, S392
* Skipet 3/1989, S77
* Skipet 3/1990, S73
* Skipet 3/1991, S61-62
  Byggd 1957
  Varv Bergens mekaniske verksted AS, Bergen, Norge
  Varvsnummer 434
  Registernr 14100
  Fartygstyp Motorfärja, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 7829259
  Signal JWNI, numera svensk signal SBRE
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 42,10 meter 41,99 meter
  Största bredd 9,30 meter 9,47 meter
  Djupgående 2,30 meter 2,60 meter
  Brt/Nrt 313/117 499/149
  Maskineri 2 x Normo 2 x Wichmann
  Effekt 500 hk, 368 kW 750 hk, 550 kW
  Toppfart 11 knop -
  Kapacitet 347 passagerare -
   27 personbilar -
  Historik
  1957-06 Levererad av Bergens mekaniske verksted AS som Vikingen till Hardanger Sunnhordlanske Dampskipsselskap, Bergen. Norsk signal JWNI. Trafik på traden Kinsarvik - Utne - Kvanndal.
  1967 Flyttas till traden Halhjem - Våge - Bruntveit.
  1970 Flyttas till traden Ulvik - Brimnes.
  1972 Totalrenoverad. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Wichmann, 750 hk, 551 kW, installeras.
  1975 Flyttas till traderna Leirvik - Utbjoa - Sydnes - Fjelberg och Leirvik - Valevåg - Mosterhavn.
  1980 Flyttas till traderna Leirvik - Utbjoa - Sydnes - Fjelberg och Leirvik - Ranavik - Sunde.
  1983 Ändras till reservfärja.
  1984 Flyttas till traden Flatåker - Jektevik - Nordhuglo.
  1985 Flyttas till traden Bruravik - Brimnes. Även reservfärja för andra trader under sommaren.
  1987 Upplagd som reservfärja.
  1989-02-07 Såld till Eide Shipping Ltd. A/S, Høylandsbygd och omdöpt till Sun Flower. Hemort Bergen.
  1990-04-24 Såld till Pontus Bunker Service AB, Byxelkrok, Öland för 1,4 milj NOK och omdöpt till Nordöland. Svensk signal SBRE.
  1990-06-08 Premiärtur på traden Byxelkrok - Oskarshamn.
  1993 Övertagen av Rederi AB Nordöland, Byxelkrok. Fortsätter på samma trad.
  1995-03 Såld till Carl Furuskog, Hudiksvall för 725.000 SEK och omdöpt till Singapore II.
  1998-03-24 Såld till Restaurang AB Catten, Stockholm för 690.000 SEK och omdöpt till Harley Davidson I. Restaurangbåt i Stockholm.
  2013-10-18 Såld till Marin Maskin & Tjänst Södertörn AB, Stockholm.
  2013 Såld till Raimo Saikkonen, Huddinge.
  2015 Ombyggd vid AS Pärnu shipyard, Pärnu, Estland.
  2015-06-23 Sjunker vid 11-tiden vid en utrustningskaj i Pärnu, Estland där fartyget repareras. Fartyget har ca två veckor tidigare legat upplagt på land för skrovarbeten. När fartyget sjunker ställer det sig med aktern på 7,5 meters djup.
  2017-11-15 Såld till Byggmetoder Scandinavia AB, Årsta och omdöpt till HD 1.
  2017-12-11 Omdöpt till Harley Davidson I.
Tillbaka till Restaurang AB Catten
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.