Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Visingsö
Prins Gustaf i Nyköping 2015-05-27
Prins Gustaf i Nyköping 2015-05-27
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA 2009-09-04 PN
  Byggd 1956
  Varv George Lindeborgs Båtbyggeri, Visingsö
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal SFB 7593
  Systerfartyg Visingsö II
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 12,12 meter 12,12 meter
  Största bredd 3,45 meter 3,45 meter
  Djupgående 1,30 meter 1,30 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Volvo Penta MD2 1 x Volvo Penta MD2
  Effekt 80 hk, 59 kW 80 hk, 59 kW
  Toppfart 8 knop 8 knop
  Kapacitet 50 passagerare 50 passagerare
  Historik
  1956 Levererad av George Lindeborgs Båtbyggeri som Visingsö till Tage Gustafsson, Visingsö.
  1960 Omdöpt till Visingsö I.
  1962 Såld till Langes Båttrafik, Motala och omdöpt till Prins Gustaf. Trafik på traden Askersund - Stjärnsunds slott.
  1966 Flyttas till traden Motala - Borensberg.
  1978 Såld till HB Wetterns Båttrafik, Vadstena.
  1983 Registreras i Båtregistret under namnet "Prins Gustav", signal SFB 7593.
  1988 Såld till Kinda Båttrafik KB, Rimforsa. Trafik på Kinda Kanal.
  1998 Registreras på nytt i Båtregistret men under namnet "Prins Gustaf", ny signal SFC 5527.
  2009-08-07 Såld till Torbjörn Mortensen, Vikingstad. Ny hemort Linköping. Fortsatt trafik på Kinda Kanal.
  2015 Såld till Trosa Rederi AB, Trosa. Trafik i Nyköpings skärgård.
Tillbaka till HB Wetterns Båttrafik
Tillbaka till Kinda Båttrafik KB
Tillbaka till Trosa Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.