Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Warpen
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA, 2006-08-18 PN
* Alla våra Ångslupar, 1994, S138
* Redaren 1/1994, S33-34
  Byggd 1861
  Varv William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet, Stockholm
  Varvsnummer 23
  Registernr 2947
  Fartygstyp Ångslup, senare motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 20,04 meter -
  Största bredd 3,86 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 42/10 -
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin 1 x Skandia 290 B
  Effekt 80 hk, 59 kW 210 hk, 154 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1861 Levererad av William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet som Warpen till pr/J.G. Brolin, Söderhamn.
  1861-09-15 Premiärtur på sjön Varpen, Bollnäs.
  1862 Såld till Marma Jernvägsbolag (J.G. Brolin), Söderhamn.
  1871 Såld till Marma Sågverksbolag (J.G. Brolin), Söderhamn.
  1882 Såld till Söderhamns Järnvägs AB (J.G. Brolin), Söderhamn.
  1887 Såld till C. Johansson, Söderhamn och omdöpt till Skog. Flyttad till sjön Bergviken.
  1895-04-28 Såld till Ångbåts AB Framåt, Bjästa och omdöpt till Vega. Renoverad och ombyggd vid Söderhamns Mekaniska Verkstad, Söderhamn. Ny ångmaskin på 125 hk, 92 kW installeras.
  1896-03 Sjunker vid vinteruppläggningen i Näske. Bärgas och renoveras.
  1897-09-07 Såld på offentlig auktion till J. Berglund, Köpmanholmen för 4.500 kr.
  1899 Såld till Näske Ångsågs AB (J. Berglund), Näske och omdöpt till Näske.
  1902-02-01 Såld till Mo & Domsjö AB. Bogserbåt.
  1902-03-08 Såld till Forss AB, Köpmanholmen.
  1911 Såld till P.V. Andersson, Holmsund och omdöpt till Vega.
  1912-05-06 Såld till D.A. Markstedt & Söner, Skellefteå för 20.000 kr.
  1912-12-10 Såld till P.V. Andersson, Holmsund för 23.600 kr.
  1918 Såld till Bogserings AB Nord (P.V. Andersson), Skellefteå.
  1918 Såld till AB Karta & Oaxens Kalkbruk, Oaxen för 75.000 kroch omdöpt till Oaxen VII.
  1921-04-24 Överförd till Skånska Cement AB, Stockholm.
  1937 Överförd till AB Karta & Oaxens Kalkbruk, Oaxen.
  1937-12-07 Såld till John Fredrik Sörman, Stockholm för 1.300 SEK och omdöpt till Dykaren. Ombyggd och renoverad.
  1943-01-27 Såld till Karl Johan Fritiof Jonsson, Sixten Bertil Jonsson och Fritz Evert Jonsson, Risön för 25.000 SEK och omdöpt till Polbjörn.
  1952-02-20 Karl Johan Fritiof Jonsson, Risön meddelar att han är nu ensam ägare.
  1953-10-01 Upplagd på egen slip i Risögrund.
  1958-04-01 Såld till Sydsvenska Rederi- och Bogser AB, Malmö för 19.500 SEK och omdöpt till Riberssund. Motoriserad i Kalix och Mönsterås med en 2 cyl, Skandia 290 B, 210 hk, 154 kW.
  1958-12-28 Strandar i kraftig dimma och sjunker utanför Lilla Beddinge mellan Ystad och Simrishamn och två besättningsmän omkommer.
Tillbaka till J.G. Brolin
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1712 fartyg, 985 rederier och 122 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marintekniks verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm – Vaxholm – Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.