Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Wermdö II
Östan vid Nybrokajen, Stockholm
Östan vid Nybrokajen, Stockholm
Foto: Vykort
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Registreringsdokumenten från Kommerskollegium i Riksarkivet, Läst 2020-04-17 PN

* Skärgårdsbåt till sommarnöjet, 1965, S156

* Båtologen 4/1981, S194
* Skärgårdsbåten 4/1975, S8-18
* Skärgårdsbåten 4/1979, S20
* Skärgårdsbåten 1/1994, S10-14
* Skärgårdsbåten 2/2000, S19-23
* Skärgårdsbåten 4/2000, S16-25
* Skärgårdsbåten 3/2001, S9
* Skärgårdsbåten 4/2016, S10-11

* Sveriges Sjöfartstidning 1895-11-04
* Motalaposten 1896-03-18
* Dagens Nyheter 1896-03-19
* Motalaposten 1896-03-21
* Norrköpings Tidningar 1896-03-21
* Svenska Dagbladet 1896-03-21
* Norrköpings Tidningar 1896-04-08
* Motalaposten 1896-04-11
* Aftonbladet 1896-04-28
* Dagens Nyheter 1896-04-28
* Motalaposten 1896-05-02
* Norrtelje TIdning 1896-05-02
* Motalaposten 1896-05-09
* Motalaposten 1896-05-11
* Aftonbladet 1896-05-20
* Dagens Nyheter1896-05-20
* Stockholmstidningen 1896-05-21
* Motalaposten 1896-05-23
* Svenska Dagbladet 1899-04-27
* Svenska Dagbladet 1901-09-24
* Svenska Dagbladet 1902-07-04
* Svenska Dagbladet 1904-06-01
* Svenska Dagbladet 1905-07-04
* Aftonbladet 1906-04-21
* Svenska Dagbladet 1906-04-21
* Svenska Dagbladet 1906-04-29
* Svenska Dagbladet 1906-05-04
* Svenska Dagbladet 1906-07-02
* Aftonbladet 1908-07-18
* Svenska Dagbladet 1911-07-03
* Svenska Dagbladet 1913-07-14
* Svenska Dagbladet 1915-08-16
* Svenska Dagbladet 1918-08-01
* Aftonbladet 1919-05-07
* Dagens Nyheter 1919-05-08
* Aftonbladet 1920-10-30
* Dagens Nyheter 1948-08-23
* Svenska Dagbladet 1948-08-23
* Svenska Dagbladet 1948-12-28
* Dagens Nyheter 1949-02-06
* Svenska Dagbladet 1949-02-06
* Svenska Dagbladet 1949-04-29
* Svenska Dagbladet 1949-10-14
* Dagens Nyheter 1951-07-13
* Aftonbladet 1952-07-05
* Svenska Dagbladet 1952-07-06
* Dagens Nyheter 1952-12-11
* Svenska Dagbladet 1952-12-11
* Svenska Dagbladet 1953-05-15
* Svenska Dagbladet 1954-07-09
* Dagens Nyheter 1955-06-26
* Svenska Dagbladet 1955-06-26
* Aftonbladet 1957-06-01
* Arbetartidningen 1957-06-01
* Dagens Nyheter 1957-06-01
* Expressen 1957-06-01
* Svenska Dagbladet 1957-06-01
* Aftonbladet 1957-09-05
* Svenska Dagbladet 1957-09-05
* Dagens Nyheter 1959-06-09
* Dagens Nyheter 1960-11-01
* Expressen 1960-11-01
* Svenska Dagbladet 1960-11-01
* Aftonbladet 1960-11-24
* Dagens Nyheter 1960-11-24
* Svenska Dagbladet 1960-11-25

* Sveriges Skeppslista 1905-06, S246
* Sveriges Skeppslista 1908, S112
* Sveriges Skeppslista 1910, S114
* Sveriges Skeppslista 1911, S112
* Sveriges Skeppslista 1913, S118
* Sveriges Skeppslista 1915, S126
* Sveriges Skeppslista 1917, S122
* Sveriges Skeppslista 1919, S116
* Sveriges Skeppslista 1921, S116
* Sveriges Skeppslista 1923, S118
* Sveriges Skeppslista 1925, S120
* Sveriges Skeppslista 1927, S150
* Sveriges Skeppslista 1929, S156
* Sveriges Skeppslista 1931, S160
* Sveriges Skeppslista 1933, S158
* Sveriges Skeppslista 1935, S156
* Sveriges Skeppslista 1937, S152
* Sveriges Skeppslista 1939, S154
* Sveriges Skeppslista 1941, S148
* Sveriges Skeppslista 1943, S146
* Sveriges Skeppslista 1945, S148
* Sveriges Skeppslista 1947, S152
* Sveriges Skeppslista 1949, S166
* Sveriges Skeppslista 1951, S132
* Sveriges Skeppslista 1953, S134
* Sveriges Skeppslista 1955, S148
* Sveriges Skeppslista 1957, S150
* Sveriges Skeppslista 1958, S156
* Sveriges Skeppslista 1959, S156
* Sveriges Skeppslista 1960, S156
* Sveriges Skeppslista 1961, S158
  Byggd 1896
  Varv Motala Verkstads Nya AB, Motala
  Varvsnummer 404
  Registernr 2929
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JGQC, senare SGXE
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 30,74 meter 30,74 meter
  Största bredd 5,78 meter 5,78 meter
  Djupgående 2,25 meter 2,25 meter
  Brt/Nrt 127/79 179/112
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Motala ångmaskin
  Effekt 200 hk, 147 kW 200 hk, 147 kW
  Toppfart 12 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1895-11-08 Beställd av Wermdö Ångfartygs AB, Stockholm.
  1896-03-21 Sjösatt kl. 10.00.
  1896-05-17 Levererad av Motala Verkstads Nya AB som Wermdö II till Wermdö Ångfartygs AB, Stockholm. Hemort Boo. Byggnadskostnad 69.000 SEK.
  1896-05-23 Insatt på traden Stockholm (Karl XII:s torg) - Kummelnäs - Velamsund - Norra Lagnö - Långsunda/Aspvik.
  1901-04-19 Ommätt. Mått 30,74 x 5,78 meter. Nytt tonnage 132/83.
  1906-04-21 Uthyrd till Stockholm-Rimbo Järnvägs AB, Stockholm. Trafik under drygt en månad på traden Stockholm (Karl XII:torg) - Ekudden - Slottsbryggan - Framnäsviken (Djursholm). Från 1 juni åter på traden Stockholm - Värmdö.
  1919-04 Rederi AB Stockholm - Wermdö, Stockholm övertar aktiemajoriteten i Wermdö Ångfartygs AB, Stockholm. Omdöpt till Tor IV.
  1919-05-10 Ommätt. Mått 30,74 x 5,78 meter. Nytt tonnage 169/118.
  1922-09-14 Såld till Rederi AB Stockholm - Wermdö, Stockholm för 95.000 SEK. Ny hemort Värmdö.
  1934-05 Ombyggd vid Ekensbergs varv, Stockholm. Hela överbyggnaden byggs om och förlängs föröver.
  1934-05-16 Ommätt. Mått 30,74 x 5,78 meter. Nytt tonnage 179/113.
  1947-04-23 Ommätt. Mått 30,74 x 5,78 meter. Nytt tonnage 179/112.
  1948-08-22 Kolliderar ca. kl. 20.30 med en motorbåt utanför Valdemarsudde, Stockholm. Motorbåten kör in framför fören på Tor IV som klyver den mindre båten. De två personerna ombord på motorbåten räddas ombord på Tor IV.
  1948-12-30 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm för 35.000 SEK. Ny hemort Vaxholm.
  1949-04 Trafik på traden Stockholm (Nybrokajen) - Vikingshill - Tegelön - Koviksudde - Tynningö - Skogsön - Norrnäs - Knutsholmen.
  1952-05 Flyttad till traden Stockholm- Vaxholm - Siarö - Gärdsvik - Östra Lagnö.
  1952-07-04 Grundstöter på kvällen vid Sillinge brygga, Ljusterö vid färd från Stockholm mot Östra Lagnö med ca. 30 passagerare ombord. Incidenten inträffar då maskinisten missuppfattar kaptenens order och kör full fart framåt istället för back. Dras loss av ångfartyget Prins Gustaf och går sedan, för egen maskin, till Stockholm för kontroll.
  1952-12-10 Grundstöter på kvällen i Furusundsgattet vid färd från Stockholm mot Högmarsö med en passagerare ombord. Dras loss efter ca. en halvtimme av ångslupen Oden och kan sedan fortsätta färden till Högmarsö. Incidenten inträffar då man går för nära en udde.
  1953-05 Omdöpt till Östan. Trafik på traden Stockholm - Blidö östra sida - Norröra - Svartlöga.
  1955-06-24 Får stopp i maskini sent på kvällen i höjd med Beckholmen vid färd från Vaxholm in till Stockholm. Bogseras sista biten till kajen av en djurgårdsfärja. Incidenten beror på att ett lager går varmt.
  1957-05-31 Grundstöter i Björköfjärden, Ekerö och springer läck vid färd från Birka mot Stockholm med 250 skolbarn från S:t Görans samrealskola ombord. Passagerarna evakueras till ångfartyget Express II, som ligger strax bakom och förs sedan till Kaggeholm, Ekerö för vidare färd till Stockholm med buss. Dras loss av bogserbåten Munin från Stockholms Transport & Bogserings AB och bogseras sedan under länspumpning till AB Hammarbyverken, Stockholm för reparation. Ingen person skadas vid incidenten som beror på en felnavigering. Upplags efter reparationen.
  1961-02-23 Meddelande från Carl Persson & Söner AB att fartyget upphuggits vid AB Hammarbyverken, Stockholm.
Tillbaka till Wermdö Ångfartygs AB
Tillbaka till Rederi AB Stockholm - Wermdö
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1721 fartyg, 992 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marinteknik verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.