Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Wermdö III
Sandhamn I på Södra Vaxholmsfjärden, Vaxholm 1947-06-14
Sandhamn I på Södra Vaxholmsfjärden, Vaxholm 1947-06-14
Foto: Carl Gösta Jackson. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1899
  Varv Motala Verkstads Nya AB, Motala
  Varvsnummer 411
  Registernr 3503
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JKSD, senare SGEW
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 31,75 meter 31,75 meter
  Största bredd 5,76 meter 5,76 meter
  Djupgående 2,20 meter 2,20 meter
  Brt/Nrt 142/89 145/92
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Motala ångmaskin
  Effekt 240 hk, 176 kW 240 hk, 176 kW
  Toppfart 12 knop -
  Kapacitet 300 passagerare -
  Historik
  1898-10-15 Beställd av Wermdö Ångfartygs AB, Värmdö.
  1899-05-28 Provtur på Vättern.
  1899-05-30 Levererad av Motala Verkstads Nya AB som Wermdö III till Wermdö Ångfartygs AB, Värmdö. Insatt på traden Stockholm (Karl XII:s torg) - Kummelnäs - Tynningö - Värmdö.
  1900-10-31 Såld till Rederi AB Stockholm - Wermdö, Stockholm och omdöpt till Tor. Trafik på traden Stockholm (Karl XII:s torg) - Bergudden - Norra Lagnö - Tynningö - Mörtnäs.
  1913 Såld till Engsö Ångfartygs AB, Överselö och omdöpt till Mälsåker. Ny hemort Överselö. Insatt på traden Stockholm (Munkbrohamnen) - Kurön - Mälsåker - Nybyholm - Hjulsta.
  1917-06-09 Såld till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm. Ny hemort Stockholm. Trafik på traden Stockholm (Munkbrohamnen) - Malmvik - Tappström - Löten - Säbyholm.
  1919-05 Kolliderar med ångfartyget Nya Svartsjölandet vid inloppet till Tappström. Mälsåker får mindre skador på fören medan Nya Svartsjölandet för skador på räcket och relingen akterut.
  1925-04-22 Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, Stockholm.
  1929-02-26 Såld till Stockholm - Sandhamns Rederi AB, Sandhamn och omdöpt till Sandhamn I. Ny hemort Sandhamn. Ombyggd med ny inredning. Trafik på traden Stockholm (Pontonbryggan, Slussen) - Boda - Överby - Kalvsvik - Djurö - Stavsnäs - Runmarö - Harö - Sandhamn.
  1932 Ombyggd på Löfholmsvarvet, Stockholm med en matsal för 16 gäster på övre däck.
  1933-12-26 Får en skada på rodret utanför Djurö brygga vid färd från Sandhamn mot Stockholm med ca. 50 passagerare ombord. Isen vid bryggan var för tjock så fartyget kunde inte ta sig in utan vände istället. Vid vändningen skadas rodret i isen och fartyget blir liggande. Ångfartyget Dux anländer till platsen fem timmar senare för att ta passagerarna vidare in till Stockholm. Under väntan på Dux bjuds passagerarna på en rejäl julmiddag av besättningen. Sandhamn I bogseras dagen efter till varv i Stockholm för reparation.
  1947-10-09 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm. Ny hemort Vaxholm. Upplagd.
  1951-11 Såld till Ghent, Belgien för skrotning.
Tillbaka till Wermdö Ångfartygs AB
Tillbaka till Rederi AB Stockholm - Wermdö
Tillbaka till Engsö Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Stockholm - Sandhamns Rederi AB
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.