Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Wermdö
Finnboda II vid Finnboda Varv, Nacka
Finnboda II vid Finnboda Varv, Nacka
Foto: Erik Holmberg. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1873
  Varv William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet, Stockholm
  Varvsnummer 96
  Registernr 2710
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JGBP, senare SECD
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 23,81meter 22,54 meter
  Största bredd 4,23 meter 4,45 meter
  Djupgående 2,00 meter 2,00 meter
  Brt/Nrt 37/19 -
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin -
  Effekt 80 hk, 59 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 120 passagerare -
  Historik
  1873-06-21 Sjösatt.
  1873-07 Levererad av William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet som Wermdö till AB Gustafsbergs Fabriks Intressenter, Firma Godenius & Co, Gustavsberg. Hemort Stockholm.
  1873-07-17 Insatt i trafik på traden Stockholm (Gustaf III:s staty) - Skurusundet - Gustavsberg.
  1879 Trafik på traderna Stockholm (Gustaf III:s staty) - Skurusundet - Gustavsberg och Stockholm - Tyresö - Nämdö - Runmarö (Vånö).
  1881-06 Omdöpt till Gustafsberg III. Ny hemort Gustavsberg.
  1886-05-10 Ommätt. Mått 23,81 x 4,23 meter. Tonnage 82/55.
  1889 Ombyggd till bogser- och passagerarbåt.
  1890-07-29 Grundstöter ca. kl. 06.00 utanför Tyresö brygga vid färd från Runmarö mot Stockholm. Dras loss ca. kl. 09.30 av bågserbåten Farsta från Gustavsberg och kan sedan fortsätta färden till Stockholm för egen maskin.
  1894-03-28 Kolliderar ca. kl. 08.45 med ångslupen Ellida vid utbackning från kajplatsen vid Gustaf III:s staty i Stockholm. Gustafsberg III kör emot aktern på Ellida som får taket förstört. Gustafsberg III kan, efter incidenten, fortsätta sin färd utåt skärgården medan Ellida får gå till varv för reparation.
  1895-05 Reservbåt efter att nybygget Gustafsberg VI levererats.
  1899-06-27 Såld till Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm för 4.000 SEK och omdöpt till Finnboda. Ny hemort Stockholm. Fullständigt ombyggd vid Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm. Helt ny överbyggnad. Stationerad vid dotterbolaget AB Finnboda Varf i Nacka. Trafik som bogserbåt vid varvet samt personaltransporter mellan Stockholm och varvsområdet.
  1900-01-22 Ommätt. Nya mått 23,62 x 4,53 x 1,50 meter. Nytt tonnage 60/39.
  1902-02-27 Ommätt. Nya mått 22,54 x 4,45 x 1,50 meter. Nytt tonnage 37/19.
  1907-12 Motoriserad med en råoljemotor på 50 hk, 37 kW. Kallas därefter i folkmun för "Stånkan".
  1912 Ny huvudmaskin installeras.
  1916 Ny huvudmaskin installeras.
  1916-01-01 Överförd till AB Finnboda Varf, Stockholm.
  1918-07 Omdöpt till Finnboda II.
  1924 Ny huvudmaskin, 80 hk, 59 kW, installeras.
  1952 Nerskuren till pråm.
  1962 Skrotad vid AB Finnboda Varf, Stockholm.
Tillbaka till AB Gustafsbergs Fabriks Intressenter
Tillbaka till AB Finnboda Varf
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.