Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Wermdö
Valborg 1910
Valborg 1910
Foto: A Blomberg. Från Stockholms Stadsmuseums samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1883
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer 169
  Registernr 2312
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFHG, senare SFUG
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 28,50 meter 29,05 meter
  Största bredd 5,34 meter 5,35 meter
  Djupgående 2,10 meter -
  Brt/Nrt - 138/91
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin 1 x Bergsund ångmaskin
  Effekt 140 hk, 103 kW 140 hk, 103 kW
  Toppfart 11 knop -
  Kapacitet 235 passagerare -
  Historik
  1882-09 Beställd.
  1883-05 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Wermdö till Ångfartygsbolaget Stockholm - Thorsbyfjärd, Värmdö. Hemort Velamsund.
  1883-05-13 Insatt i trafik på traden Stockholm (Karl XII:s torg) - Kummelnäs - Velamsund - Norra Lagnö - Betsede - Mörtnäs.
  1891-08-22 Kolliderar kl. 15.30 med ångfartyget Sirius på Strömmen, Stockholm vid avgång mot Värmdö. De båda ångfartyget backar ut samtidigt från sina respektive kajplatser och kolliderar akter mot akter. Wermdö får aktern tillbucklad och några av stolparna som håller taket uppe böjs innåt. Ingen person skadas vid incidenten och båda ångarna kan fortsätta sin resor utåt skärgården.
  1894-11-12 Ångfartygsbolaget Stockholm - Thorsbyfjärd ombildas till Wermdö Ångfartygs AB, Värmdö. Ny hemort Värmdö.
  1894-12-14 Ommätt. Nya mått 29,05 x 5,35 meter. Tonnage 113/75.
  1896-07 Omdöpt till Wermdö I.
  1901 Uthyrd lördagar och söndagar till källarmästare August Andersson, Stockholm till 1903. Trafik på traden Stockholm (Nybron) - Fjäderholmens Restaurant maj till september.
  1903-08-29 Kolliderar ca. kl. 16.30 mellan Finnboda och Valdemarsudde med sandskutan Lydia från Blidö vid färd från Stockholm mot Värmdö. Wermdö I kör in i styrbordssidan på Lydia som får ett stort hål, tar in vatten och masten ramlar över bord. De två personerna ombord på Lydia räddas ombord på Wermdö I. Bogserångaren Flink från Stockholms Transport & Bogserings AB, som passerar platsen, bogserar in Lydia till Rosenviks varv på Djurgården.
  1905-04-06 Såld till Ångfartygs AB Vaxholms Skärgård, Stockholm för 50.000 SEK och omdöpt till Skärgården. Ny hemort Stockholm. Trafik på traden Stockholm (Karl XII:s torg) - Vaxholm - Stegesund - Skarpöborg - Boda - Sollenkroka - Harö - Möja.
  1906-03-19 Ommätt. Mått 29,05 x 5,35 meter. Nytt tonnage 113/72.
  1907-06 Såld till Ångfartygs AB Gamla Svartsjölandet, Stockholm och omdöpt till Valborg. Trafik på traden Stockholm (Mälartorget) - Herrhamn - Tappström - Skytteholm - Mellhamra - Husby
  1910-09-21 Kolliderar på förmiddagen med bogserbåten Disa utanför Nockeby vid färd in mot Stockholm. Disa kör in i styrbordssidan på Valborg, som klarar sig med en mindre buckla. Ingen person skadas vid incidenten.
  1911 Flyttas till traderna Stockholm - Nockeby - Berghamn och Stockholm - Lennartsnäs - Kungsängen.
  1913-11-18 Vid ankomst till Mälartorget ca. kl. 09.00 kör man med några knops fart in i kajen. Fartyget får endast lite färg avskrapat medan kajen får ett stort hål. Orsak till incidenten är att maskinisten missuppfattar ordern från befälhavaren och slår full fart framåt istället för back.
  1917-06 Såld till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm för 24.000 SEK.
  1919 Flyttar till traden Stockholm - Nockeby - Ilända.
  1925-04-22 Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, Stockholm.
  1931-06-12 Omdöpt till Nya Hillersjö. Trafik på traden Stockholm - Hässelby Villastad
  1933-12-14 Såld till Trafik AB Ena, Enköping för 8.000 SEK och omdöpt till Ena III. Ny hemort Enköping. Ombyggd. Bland annat byggs akterdäcket in. Trafik på traden Stockholm (Klara Mälarstrand) - Kungshatt - Träkvista - Sundby samt turisttrafik på traden Stockholm - Birka/Björkö.
  1934-05-12 Ommätt. Mått 29,05 x 5,35 meter. Nytt tonnage 138/91.
  1938 Flyttas till traden Stockholm - Tappström - Stockby (Stenhamra). Upplagd vid Ekensbergs varv, Stockholm efter avslutad sommartrafik.
  1940-12-16 Såld på börsauktion till J.E. Nordin & Co AB, Stockholm för 2.800 SEK. Ny hemort Stockholm.
  1940-12-21 Såld till Gustav Sixten Pettersson och Hugo Matteus Mattsson, Vätö för 2.800 SEK. Ny hemort Vätö. Nedskuren till släppråm.
  1941-10-03 Såld till Gunnar Möller, Enskede för 2.000 SEK och omdöpt till Calle. Ny hemort Stockholm.
  1957-08 Skrotad av O.S. Bloms Järnvaru AB, Stockholm.
Tillbaka till Ångfartygsbolaget Stockholm - Thorsbyfjärd
Tillbaka till Wermdö Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Vaxholms Skärgård
Tillbaka till Ångfartygs AB Gamla Svartsjölandet
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Trafik AB Ena
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.