Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Wingäng
Wingäng på Klarälven 1926
Wingäng på Klarälven 1926
Foto: Okänd. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Länspumpen 4/1984, S19
* Transporter på Klarälven, Bengt Stjernlöf, 2005, S368-369
* Alla våra Ångslupar, 1994, S81
* Tidning i Sjöväsendet, 7/1962, S655, 657-658
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S2521
* Sveriges Skeppslista 1908, S116
* Sveriges Skeppslista 1910, S118
* Sveriges Skeppslista 1911, S116
* Sveriges Skeppslista 1913, S122
* Sveriges Skeppslista 1921, S124
* Sveriges Skeppslista 1929, S166
  Byggd 1900
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 286
  Registernr 3853
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 23,62 meter 23,62 meter
  Största bredd 5,63 meter 5,63 meter
  Djupgående 0,45 meter 1,00 meter
  Brt/Nrt 68/40 72/36
  Maskineri 2 x Bergsund ångmaskin 2 x Bergsund ångmaskin
  Effekt 100 hk, 73 kW 100 hk, 73 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1900 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Wingäng till Ångfartygs AB Klarelfven, Uddeholm. Byggnadskostnad 48.000 SEK. Transporteras i delar med järnväg till Edebäck, Hagfors där montering sker. Trafik på Klarälven, traden Edebäck - Ekshärad - Tönnet - Fastnäs - Gravol - Stöllet - Ambjörby - Backa - Likenäs - Långan - Ransby - Dalboängen.
  1911 Renoveras.
  1919 Renoveras för ca. 50.000 SEK.
  1927 Upplagd på land vid Edebäck.
  1931 Skrotas.
Tillbaka till Ångfartygs AB Klarelfven
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.