Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Wrenen
Strandpilen i Halvkakssundet, Nacka 2024-06-15
Strandpilen i Halvkakssundet, Nacka 2024-06-15
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1983
  Varv Wico-Boat Oy, Tesjoki, Finland
  Varvsnummer 283
  Registernr 13174
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Plast
  IMO nummer -
  Signal SKYD
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 17,27 meter 17,27 meter
  Största bredd 4,07 meter 4,07 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 30/9 30/9
  Maskineri 2 x Fiat 2 x Iveco 8361 SRM 3
  Effekt 734 hk, 540 kW 640 hk, 471 kW
  Toppfart - 10 knop
  Kapacitet 146 passagerare 105 passagerare
  Historik
  1983 Levererad av Wico-Boat Oy som Wrenen till Anders I Kullenberg, Torekov. Hemort Torekov.
  1984 Uthyrd till ett bolag i Holmsund. Turisttrafik under det inofficiella namnet "Turisten" i Umeå skärgård.
  1985-05 Trafik på traden Torekov - Väderön.
  1987 Såld till Halmstads Dykcenter AB, Halmstad för 1,25 milj SEK och omdöpt till Väderön 3. Hemort Torekov. Fortsatt trafik på traden Torekov - Väderön.
  1987-12 Halmstads Dykcenter AB byter namn till till Rederi AB Väderön, Torekov.
  1989 Såld till Möja Sjötjänster HB, Stockholm för 1,05 milj SEK och omdöpt till Stockholms Ström 3. Ny hemort Stockholm. Trafik i Stockholms skärgård för Rederi Stockholms Ström, Gibel & Leffler HB.
  1989 Såld till Hovmästaren Catering HB, Stockholm för 800.000 SEK.
  1989 Omdöpt till Strömkarlen.
  2000 Såld till Sankt Anna Skärgårdsresor, Göran Johansson, Arkösund för 1,2 milj SEK och omdöpt till Viskär. Ny hemort Arkösund. Trafik på traden Tyrislöt - Harstena samt charter.
  2019-05-22 Såld till Björns Båttransporter AB, Norrköping. Ny hemort Norrköping. Trafik på traden Norrköping - Esterön - Kolmården.
  2021-05-26 Såld till Strand Rederi AB, Stockholm och omdöpt till Strandpilen. Ny hemort Stockholm. Chartertrafik i Stockholm.
  2024-01-12 Sjunker under natten vid kajplatsen vid Strandvägen i Stockholm. Fartyget blir hängande i förtöjningarna med endast styrbordssidan och delar av styrhytten ovanför vattenytan. Bärgas dagen efter av Amfimarin AB, Saltsjö-Duvnäs och bogseras av bogserbåten Polhem till Boghammar Marin AB, Lidingö för reparation. Bildreportage
Tillbaka till Halmstads Dykcenter AB
Tillbaka till Rederi AB Väderön
Tillbaka till Rederi Stockholms Ström, Gibel & Leffler HB
Tillbaka till Sankt Anna Skärgårdsresor
Tillbaka till Björns Båttransporter AB
Tillbaka till Strand Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.