|
Anders Fredriksson
|
 |
Anders Fredriksson flyttar den 4 november 1885 från Sandhamn till Möja där han etablerar sig som handelsman. För att förbättra kommunikationerna till ön startar han 1886 ett konsortium som på sommaren köper en fd. bogserbåt och startar ångbåtstrafik från Stockholm. I januari 1888 sjunker båten vid vinteruppläggningsplatsen vid Södra varvet. Eftersom konsortiumet inte kan betala bärgningskostnaderna och inte heller har betalt hela köpbeloppet återtar varvet fartyget. Trafiken upphör. |
|
|
 |
|
 |
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
 |
|
 |
|
 |
Tillbaka till Rederier |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Seskarö Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
 Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.
|
|
 |
|
|  |
|