Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Bergsviken
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Ångbåten 43, sep 1978, S25
* Ångfartyget Thomée 1875-1981, S14-
  Byggd 1902
  Varv Svenstaviken, Södra Storsjön, Jämtland.
  Varvsnummer -
  Registernr 4044
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal JMTB
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 25,40 meter 25,40 meter
  Största bredd 6,07 meter 6,80 meter
  Djupgående - 2,80 meter
  Brt/Nrt 129/- -
  Maskineri 1 x ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1902 Byggd längst in i Svenstaviken, Södra Storsjön som Bergsviken av Bergs Ångbåts AB, Berg. Fartyget byggs efter ritningar från Mohögs Mekaniska Verkstad AB, Sundsvall. Ångmaskin och ångpanna köps begagnade. Ångmaskinen är byggd 1846. Sjösatt vid Svensta brygga. Trafik som godsbåt på Storsjön, Jämtland.
  1909 Ombyggd till kombinerad gods- och passagerarfartyg. Ny ångmaskin, från Sunds Meksniska Verkstad, Sundsvall på 180 hk, 132 kW. Kapacitet 225 passagerare.
  1922 Såld till Östersunds Ångbåts AB, Östersund.
  1925 Såld tillbaka till Bergs Ångbåts AB, Berg.
  1926 Såld till Storsjöns Ångbåts AB, Östersund.
  1930 Upplagd mellan Östersund och Frösön.
  1935 Såld till Knut Lavesson, Bräcke. Används som gruspråm. Ångmaskinen och pannan uttagna och sålda till Stockholm.
  1938? Upphuggen.
Tillbaka till Bergs Ångbåts AB
Tillbaka till Östersunds Ångbåts AB
Tillbaka till Storsjöns Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.