Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Byelfven
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, 2013-06-22 PN, Fot
* Båtar på Vättern Del 1, 2005, S24
* Tidningen för Wenersborgs stad och län, 1889-08-20, S3
* Tidningen för Wenersborgs stad och län, 1891-10-06, S3
* Tidningen för Wenersborgs stad och län, 1894-10-16, S2
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S40
  Byggd 1891
  Varv J Jakobsson, Arvika
  Varvsnummer -
  Registernr 150
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal JBDG
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid grundstötning
  Längd öa 30,12 meter 30,11 meter
  Största bredd 6,34 meter 6,82 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 165/118 178/120
  Maskineri 1 x Göteborgs ångmaskin 1 x Göteborgs ångmaskin
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1889-08-16 Sjösatt vid byggplatsen vid Kyrkvikens sydöstra strand. Bogseras senare till Göteborgs Mekaniska Verkstad för installation av ångmaskinen.
  1891-10 Levererad av J Jakobsson som Byelfven till Ångfartygs AB Arvika - Göteborg, Arvika. Last- och passagerartrafik på traden Arvika - Säffle - Göteborg.
  1894-10-13 Sammanstöter lätt på morgonen med ångfartyget Jacques vid Lilla Edet. Jacques får en mindre skada vid akern.
  1899-10 Såld till Ångbåts AB Hoppet, Glava.
  1902 Såld till Ångfartygs AB Arvika, Arvika.
  1904-03-22 Såld till Ångfartygs AB Norden, Göteborg.
  1909-05-03 Förbyggd. Nytt tonnage 171/111.
  1912-03-08 Såld till Oskar Ferdinand Samuelsson, Säffle.
  1913-02-25 Ommätt. Nytt tonnage 172/111.
  1915-11-09 Såld till grosshandlare Hans Ekman, Malmö för 36.000 kr och omdöpt till Lajla. Det önskade namnet "Ella" godkänns inte.
  1916-05-01 Ommätt. Nytt tonnage 178/120.
  1916 Såld till vicekonsul Halfdan Burman, Luleå för 93.000 kr.
  1916-11-16 Grundstöter på grundet Saltbådan vid Utlängan, Karlskrona vid färd från Landskrona mot Stockholm med last av spannmål. I den svåra stormen blir fartyget snabbt vrak. Besättningen räddas av bärgningsångaren som kommit till platsen.
Tillbaka till Ångbåts AB Hoppet
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.