Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Carl XV
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1873
  Varv Fabriken ved Nidelven, Trondheim, Norge
  Varvsnummer 23
  Registernr 2372
  Fartygstyp Hjulångare
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JFKM
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotningen
  Längd öa 37,65 meter -
  Största bredd 5,00 meter -
  Djupgående 1,25 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Nidelvens ångmaskin -
  Effekt 40 nhk -
  Toppfart - -
  Kapacitet 250 passagerare -
  Historik
  1872-12 Beställd av riksdagsman Gustaf Eriksson, Mörsil på uppdrag av ett konsortium i Jämtland. Kontrakterad byggnadskostnad 125.000 kr. Fartyget byggs på slipen i Kvitsle, Mattmar vid Indalsälvens utlopp i Storsjön. Ångmaskinen och ångpannan fraktas med häst via landsväg från Trondheim till Kvitsle.
  1873 Levererad av Fabriken ved Nidelven som Carl XV till det nybildade Storsjöns Ångbåts AB, Östersund. Trafik på Storsjön, Jämtland.
  1878 Grundstöter söder om Hackås vid färd mellan Berg och Östersund. Bärgas av bogserbåten s/s Framåt. Man upptäcker några år senare ett magnetiskt stötningsområde vid Tjuvholmen som förklarar varför fartyget gick på fel kurs vid grundstötningen.
  1880 Ny ångpanna från Söderhamns Mekaniska Verkstad installeras.
  1880-05-04 Grundstöter på Haragrundet pga. lågt vattenstånd och tar in vatten. Man lyckas ta sig till Hara brygga där fartyget sjunker. Bärgas av s/s Framåt och s/s Odin och förs till slipen i Kvitsle för en månadslång reparation.
  1885 Under en lusttur från Kungsgården till Kövra ramlar en ung man ner i det öppna maskinrummet. Mannen krossas omedelbart till döds av maskinen.
  1895 Ombyggd och reparerad. Kommandobryggan förlängs både för- och akterut.
  1896 En röksalong byggs på övre däck.
  1902 Ombyggd. Ny ångmaskin och ångpanna installeras.
  1910 Upplagd.
  1916 Upphuggen vid Östersunds järnvägskaj.
Tillbaka till Storsjöns Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 956 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.