|
Fabriken ved Nidelven Trondhjems mekaniske Verksted
|
 |
Fabriken ved Nidelven grundas 1843 i Trondheim, Norge som järn- och metallgjuteri, maskinverkstad och smedja. Första fartyget levereras 1850. 1872 går man ihop med Trolla Brug och bildar tillsammans Trondhjems mekaniske Verksted. I början av 1890-talet flyttas verksamheten från Trondheims centrala delar längre ut i Nidälvens utlopp. 1960 övertas företaget av A/S Akers Mekaniske Verksted och blir då en del av den stora Akergruppen. När Trondhjems mekaniske Verksted läggs ner 1983 har varvet levererat totalt 299 fartyg. På det gamla varvsområdet finnd idag bostäder, kontor och köpcenter. |
|
|
 |
|
 |
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
 |
|
 |
Fartyg |
Varvsnr |
Byggår |
Fartygstyp |
|
 |
Odin |
3 |
1861 |
Hjulångare |
Thor |
4 |
1860 |
Hjulångare |
Frey |
5 |
1861 |
Hjulångare |
Carl XV |
23 |
1873 |
Hjulångare |
Öring |
30 |
1874 |
Ångbogserare |
|
 |
|
 |
Tillbaka till Varv |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1736 fartyg, 1004 rederier och 124 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Sunnan Blidösundsbolaget AB
 Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.
|
|
 |
|
|  |
|