Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Öring
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1874
  Varv Trondhjems mekaniske Verksted, Trondheim, Norge
  Varvsnummer 30
  Registernr -
  Fartygstyp Ångbogserare
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotningen
  Längd öa 16,50 meter 16,50 meter
  Största bredd 3,37 meter 3,37 meter
  Djupgående 2,11 meter 2,11 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Trondhjems ångmaskin 1 x Hernösand ångmaskin
  Effekt 8 nhk 75 hk, 55 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1873-12-20 Beställd av riksdagsman Gustaf Eriksson, Mörsil på uppdrag av ett konsortium i Mörsil och Mattmar, Jämtland. Kontrakterad byggnadskostnad 20.000 kr (4.000 Spesiedaler). Byggs färdig vid varvet, monteras ner och förs i delar till Ockesjön där man monterar ihop delarna igen.
  1874-04-03 Levererad av Trondhjems mekaniske Verksted som Öring till ett konsortium bestående av Mörsils- och Mattmarsbor. Trafik som bogserbåt på sjön Ockesjön, Jämtland. Används även vid lustturer.
  1882 Flyttas till Storsjön, Jämtland. Ny ångpanna och ny ångmaskin från Hernösands Mekaniska Verkstad på 75 hk, 55 kW, installeras för en kostnad av 11.000 kr. Trafik för Kvitsle Sågverk.
  1888 Såld till I.S. Dillner, G. Dillner och E. Taflin.
  1908 Såld till N.P. Agerberg och M. Holm.
  1914 Såld till Hissmofors AB, Krokom.
  1923 Skrotas. Pannan och maskinen monteras senare s/s Öring byggd 1926 i Gävle.
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.