Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Frey
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1861
  Varv Fabriken ved Nidelven, Trondheim, Norge
  Varvsnummer 5
  Registernr -
  Fartygstyp Hjulångare
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg Thor
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotningen
  Längd öa 29,06 meter -
  Största bredd 4,26 meter -
  Djupgående 0,95 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Nidelvens ångmaskin -
  Effekt 20 nhk -
  Toppfart 9 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1858-12-04 Beställd av riksdagsman Gustaf Eriksson, Mörsil på uppdrag av Jemtlands Kommunikationsbolag. Fartyget byggs på en slip i Baksjönäset vid sjön Anjan, Jämtland.
  1861-09-20 Sjösatt i vid Baksjönäset. Ångmaskinen och ångpannan fraktas via landsväg från Trondheim till Baksjönäset.
  1861 Levererad av Fabriken ved Nidelven som Frey till Jemtlands Kommunikationsbolag, Östersund. Trafik på sjön Anjan, traden Anjehem - Melen.
  1867 Såld till Huså Bruk, Huså när Jemtlands Kommunikationsbolag går i konkurs. Fortsatt trafik på sjön Anjan, Jämtland.
  1901 Upphuggen.
Tillbaka till Jemtlands Kommunikationsbolag
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.