Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Carlstad
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1850
  Varv Motala Warf, Norrköping
  Varvsnummer 28
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal HKRC
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 31,17 meter -
  Största bredd 6,24 meter -
  Djupgående 2,80 meter -
  Brt/Nrt 256/- -
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin -
  Effekt 240 hk, 176 kW -
  Toppfart 9 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1850-03-16 Sjösatt.
  1850-05-26 Levererad av Motala Warf, Norrköping som Carlstad för Carlstads Ångfartygsbolag, Karlstad. Byggnadskostnad 75.000 rdr. Trafik på traden Stockholm - Karlstad - Göteborg via Göta Kanal.
  1869-10 Såld till Motala Ströms Ångfartygs AB, Motala för 18.000 rdr rmt.
  1873-09-20 Såld till bröderna Slöör, Stockholm för 30.000 rdr.
  1873-09 Såld till Ångfartygsbolaget Blixt, Sundsvall med Fritz Ramqvist som huvudredare för 50.000 rdr och omdöpt till Blixt. Trafik på traden Sundsvall - Härnösand - Örnsköldsvik - Umeå.
  1874-04-27 Ångfartygsbolaget Blixt ombildas till Ångfartygs AB Blixt, Härnösand. Trafik runt Härnösand och i Ådalen.
  1879 Såld till sjökapten J. F. Pauli, Hernösand och omdöpt till Wira. Används för lustresor.
  1879-11-17 Såld till sjökapten Oskar Somelin, Kaskö, Finland för 18.000 kr.
  1879 Överförd till Kaskö Ångfartygs AB. Ombyggd för utomskärstrafik.
  1881 Såld. Trafik på traden Kaskö - Sundsvall - Härnösand.
  1885 Såld till södra Finland.
Tillbaka till Motala Ströms Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångfartygsbolaget Blixt
Tillbaka till Ångfartygs AB Blixt
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.