Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Dalälven II
Elise II vid Edskens Camping 2003-07
Elise II vid Edskens Camping 2003-07
Foto: Anders Winter
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1940
  Varv Övermo Varv AB, Leksand
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SFB 5548
  Systerfartyg Dalälven I, Dalälven III
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa - 10,50 meter
  Största bredd - 2,86 meter
  Djupgående - 0,80 meter
  Brt/Nrt - 14/-
  Maskineri - 1 x Bolinder-Munktell
  Effekt - 53 hk, 39 kW
  Toppfart - 7 knop
  Kapacitet - 12 passagerare
  Historik
  1940 Levererad av Övermo Varv AB som Dalälven II till Dalelfvarnes Flottningsförening. Flottningsbåt på Dalälven.
  1970 Såld till Gösta Eriksson, Borlänge.
  1998 Såld till Rederi AB Runn, Falun och omdöpt till
Slussbruden III. Trafik på sjön Runn.
  2000-06-30 Uthyrd till Föreningen Gagnefs Älvtrafik, Gagnef. Trafik på Österdalälven mellan Djurås och Borlänge.
  2002 Såld till Pråmleden Rederi AB, Stjärnsund och omdöpt till Elise II. Trafik på sjöarna Edsken, Fullen och Grycken, traden Stjärnsund - Edsken.
  2020-04 Överlåten till Peter Ernlund, Falun.
  2020-04-28 Avregistrerad från båtregistret.
Tillbaka till Dalelfvarnes Flottningsförening
Tillbaka till Rederi AB Runn
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1736 fartyg, 1004 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Sunnan
Blidösundsbolaget AB

m/s Sunnan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.