Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Dalaröström
Västan på Norra Vaxholmsfjärden, Vaxholm 1932-07-02
Västan på Norra Vaxholmsfjärden, Vaxholm 1932-07-02
Foto: Carl Gösta Jackson. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:

* Skärgårdsbåten 2/1975, S4-7
* Skärgårdsbåten 4/1995, S26-29
* Skärgårdsbåten 4/1996, S9
* Skärgårdsbåten 3/1999, S9-11
* Skärgårdsbåten 4/2004, S5-7, 15-18
* Skärgårdsbåten 1/2005, S10-19
* Skärgårdsbåten 2/2011, S16-18

* Aftonbladet 1876-01-25
* Aftonbladet 1876-11-10
* Nya Dagligt Allehanda 1876-11-10
* Aftonbladet 1876-11-11
* Nya Dagligt Allehanda 1876-11-20
* Nya Dagligt Allehanda 1877-05-31
* Aftonbladet 1880-04-29
* Aftonbladet 1884-10-28
* Nya Dagligt Allehanda 1887-06-16
* Aftonbladet 1887-06-23
* Dagens Nyheter 1892-08-03
* Nya Dagliht Allehanda 1892-08-03
* Aftonbladet 1894-04-28
* Nya Dagligt Allehanda 1894-06-18
* Aftonbladet 1894-12-21
* Nya Dagligt Allehanda 1895-01-11
* Nya Dagligt Allehanda 1895-02-21
* Aftonbladet 1895-04-11
* Aftonbladet 1895-04-29
* Svenska Dagbladet 1895-05-18
* Nya Dagligt Allehanda 1895-05-20
* Dagens Nyheter 1897-02-26
* Svenska Dagbladet 1897-02-26
* Dagens Nyheter 1897-04-30
* Svenska Dagbladet 1904-07-30
* Svenska Dagbladet 1904-08-03
* Svenska Dagbladet 1905-02-12
* Svenska Dagbladet 1905-03-19
* Svenska Dagbladet 1907-08-06
* Svenska Dagbladet 1911-07-03
* Svenska Dagbladet 1912-08-11
* Svenska Dagbladet 1914-02-10
* Svenska Dagbladet 1914-02-20
* Svenska Dagbladet 1914-03-24
* Svenska Dagbladet 1914-05-05
* Svenska Dagbladet 1926-05-18
* Svenska Dagbladet 1926-05-19
* Svenska Dagbladet 1927-06-23

* Sveriges Skeppslista 1905-06, S50
* Sveriges Skeppslista 1908, S48
* Sveriges Skeppslista 1910, S48
* Sveriges Skeppslista 1911, S46
* Sveriges Skeppslista 1913, S50
* Sveriges Skeppslista 1921, S52
* Sveriges Skeppslista 1929, S168
* Sveriges Skeppslista 1933, S174
* Sveriges Skeppslista 1939, S130
* Sveriges Skeppslista 1941, S126
  Byggd 1876
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer 135
  Registernr 2810
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JGHN, senare SHKD
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 32,40 meter 32,45 meter
  Största bredd 5,70 meter 5,70 meter
  Djupgående 2,33 meter 2,00 meter
  Brt/Nrt - 140/86
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin 1 x ångmaskin
  Effekt 120 hk, 188 kW 210 hk, 154 kW
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet 224 passagerare -
  Historik
  1876-11-09 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Dalaröström till Ångbåtsbolaget Nya Dalarö, Stockholm. Byggnadskostnad 59.000 SEK. I annonser stavas fartygets namn ibland "Dalarö Ström".
  1876-11-12 Insatt i trafik på traden Stockholm (Gustaf III:s staty) - Duvnäs - Fällström - Ekholmen - Ägnö - Smådalarö - Dalarö - Muskö - Herrö - Häringe.
  1880 Traden förlängs till Nynäshamn (tisdag och fredag), Årsta (måndag) eller Utö (torsdag).
  1884 Trafik på traden Stockholm - Dalarö - Nynäshamn.
  1884-10-26 Tappar propellern vid Dalarö brygga. Bogseras till varv i Stockholm för montering av en ny propeller.
  1887-06-22 Vid ankomst till Dalarö från Stockholm uppstår ett fel i maskin. Fartyget bogseras in till Dalarö brygga med hjälp av en roddbåt. Bogseras under natten av ångfartyget Blidö till varv i Stockholm för reparation.
  1892-08-01 Strax efter avgång från Stockholm kl. 22.00 blir fartyget påkört av en ångslup. Ångslupen, som trafikerar traden Tegelviken - Räntmästartrappan, kör rakt in i Dalaröströms styrbordssida med sådan kraft att ett hål uppstår strax ovanför vattenlinjen.
  1894 Uthyrd till Jernvägs AB Stockholm - Saltsjön, Stockholm för 4.000 SEK mellan april och september. Anslutningstrafik till Saltsjöbanans på traden Saltsjöbaden - Dalarö.
  1895-01-31 Såld till Ångbåts AB Södertörn, Ösmo för 23.000 SEK. Trafik på traden Stockholm (Södra Blasieholmshamnen) - Saltsjöbaden - Ägnö - Dalarö - Vitså - Söderby - Häringe - Muskö - Herrö - Yxlö - Himmelsö - Nynäshamn.
  1897-03 Ombyggd och moderniserad vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm. Får bland annat större överbyggnad med raka sidor. Ny inredning i salongerna. Ångmaskinen och ångpannan renoveras.
  1900 Ny ångpanna installeras.
  1904-07-20 Kolliderar med bogserångaren Ymer strax efter avgång från Björnholmen, norr om Muskö, vid färd från Stockholm mot Nynäshamn. Dalaröström kör in i Ymers babordssida som får en del skador.
  1905 Ombyggd.
  1907 Traden kortas till Stockholm - Saltsjöbaden - Ekholmen - Fridhem - Fagerudd - Brevik - Älgholmen - Dalarö - Hässelmara - Björnholmen - Muskö - Söderby - Häringe - Muskö.
  1912-08-10 Kolliderar på Strömmen med ångslupen Blenda som är på väg från Grevbron mot Tegelviken. Både Dalaröström får stora skador på fören. Blenda, som är full med passagerare, får skador på fören, passagerarna hamnar huller om buller och biljettförsäljaren tappar som väska med kassan över bord. Ingen person skadas vid incidenten.
  1914-03-01 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm och omdöpt till Dalarö. Trafik på traden Stockholm (Nybroviken) - Dalarö - Utö - Muskö.
  1917 Upplagd.
  1917 Ny ångmaskin, 210 hk, 154 kW och ny ångpanna installeras. Maskinen och pannan har tididare suttit i ångfartyget "Dalarö I".
  1918-04 Åter i trafik på traden Stockholm - Dalarö - Utö.
  1926 Omdöpt till Västan. Gods- och passagerartrafik på traden Stockholm (Strandvägen) - Väddö Kanal - Herräng - Hallstavik - Hargshamn - Östhammar.
  1929 Trafik lördagar på traden Stockholm - Vaxholm - Lindalssundet. Fortsatt godstrafik på traden Stockholm - Östhammar vardagar.
  1932 Avverkar nu traden Stockholm - Östhammar på två dagar. Går från Stockholm till Barnens ö måndagar och torsdagar. Fortsätter morgonen efter till Östhammar.
  1937 Omdöpt till Reserv I när rederiet köper in mälarbåten Nya Svartsjölandet och ger den namnet "Västan". Upplagd som reservbåt. Sätts dock aldrig mer i trafik.
  1941 Såld för skrotning.
Tillbaka till Ångbåtsbolaget Nya Dalarö
Tillbaka till Jernvägs AB Stockholm - Saltsjön
Tillbaka till Ångbåts AB Södertörn
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.