Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Diana
Diana på Norra Vaxholmsfjärden, Vaxholm 2019-07-28
Diana på Norra Vaxholmsfjärden, Vaxholm 2019-07-28
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor* Bernt Roxell, TEL 2006-12-22
* Hasse Eriksson, R Mälarstaden, EMA 2008-04-19, KN
* Magnus Wadell, EMA, 2009-12-16 PN
* John G Carlsén, EMA 2010-01-13, KN
* Sveriges Skeppslista 1980, S106
* Sveriges Skeppslista 1981, S114
* Sveriges Skeppslista 1989, S134
* Sveriges Skeppslista 1992, S156
* Sveriges Skeppslista 1997, S164
* Sveriges Skeppslista 1998, S166
* Sveriges Skeppslista 2001, S182
* Sveriges Skeppslista 2005, S198
* Sveriges Skeppslista 2006, S204
* Sveriges Skeppslista 2007, S218
* Sveriges Skeppslista 2008, S224
* Sveriges Skeppslista 2009, S238
* Sveriges Skeppslista 2010, S236
* Sveriges Skeppslista 2011, S246


Henry Roxell gick ur tiden 1990 och togs
då över av familjen, först 1997 togs hon
över av sonen Bernt Roxell, Ladholmen.
Telefon: 08-571 590 35.

Nya ägaren Niklas Eriksson, Västerås
Telefon: 021-13 53 88, 070-289 67 79.
  Byggd 1964
  Varv Fisksätra varv, Nacka
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Plast
  IMO nummer -
  Signal SFB 5549
  Systerfartyg Varuna Lilian II
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 8,00 meter 8,00 meter
  Största bredd 2,55 meter 2,55 meter
  Djupgående 1,00 meter 1,00 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 2 x Volvo Peugeot AQD 27 1 x Volvo Penta D4-225
  Effekt 172 hk, 126 kW 225 hk, 165 kW
  Toppfart 23 knop 32 knop
  Kapacitet 12 passagerare 12 passagerare
  Historik
  1964 Levererad som Diana till Henry Roxell, Ladholmen. Taxibåtstrafik i Stockholms södra skärgård.
  ? Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Peugeot, installeras.
  ? Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Peugeot, installeras.
  ? Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Peugeot, installeras.
  ? Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Peugeot, installeras.
  ? Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Peugeot AQD 32, 136 hk, 100 kW, installeras.
  1975 Ny huvudmaskin, av fabrikat Ford 6 cyl., 136 hk, 100 kW, installeras. Övergår till singelmontage.
  1997 Överförd till Bernt Roxell, Ladholmen. Fritidsbåt.
  2006-06 Såld till Taxibåt Västerås AB (Niklas Eriksson), Västerås.
  2007 Insatt i trafik i Västeråsområdet för Rederi Mälarstaden AB, Västerås.
  2008-04 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D4-225, 225 hk, 165 kW, installeras vid Västerås Båtservice. Därtill nytt el- och defrostersystem.
  2009-12 Såld till John G Carlsén, Gustafs Taxibåt & Charter, Täby. Taxi- och charterbåtstrafik i Stockholms skärgård.
  2011 Ett samarbete med Taxi Stockholm 15 00 00 AB inleds.
  2012 Överförd till Gustavus Taxibåtar & Events AB, Täby. Taxi- och charterbåtstrafik i Stockholms skärgård.
  2013-06 Samarbetet med Taxi Stockholm 15 00 00 AB avslutas.
Tillbaka till Henry Roxell
Tillbaka till Rederi Mälarstaden AB
Tillbaka till Gustafs Taxibåt & Charter
Tillbaka till Gustavus Taxibåtar & Events AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.