Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Djurgården 1
Djurgården 1 i Dala Husby 2006-10-30
Djurgården 1 i Dala Husby 2006-10-30
Foto: Tony Nordesjö
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1897
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 223
  Registernr 3951
  Fartygstyp Ångfärja, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JMLQ, senare SDTG
  Systerfartyg Djurgården 2
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 17,78 meter -
  Största bredd 4,46 meter -
  Djupgående 1,60 meter -
  Brt/Nrt 62/43 -
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin 1 x Scania
  Effekt 55 hk, 40 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 148 passagerare -
  Historik
  1897-04-15 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Djurgården 1 till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Hemort Stockholm. Byggnadskostnad 22.450 SEK.
  1897-04-18 Insatt i trafik på traden traden Räntmästaretrappan (Slussen) - Allmäna gränd.
  1898-05-21 Kolliderar ca. kl. 12.50 med en vedskuta strax före ankomst till Räntmästaretrappen. Vedskutan, som är under bogsering mot slussen, fastnar med bogsprötet i räcket i aktern på färjan. Räcket går sönder och vedskutans bogspröt går av.
  1900-09 Flyttas till traden Nybroplan - Allmäna gränd.
  1906-01 Skrovet får en isförstärkning i Beckholmsdockan, Stockholm.
  1935-08-02 Kolliderar med motorseglaren Frej utanför Kastellholmen vid färd från Tegelviken mot Allmäna gränd. Frej kör in i sidan på färjan som får en stor inbuktning. Ingen person skadas vid incidenten men flera av de få passagerarna på färjan ramlar omkull.
  1961 Upplagd vid Djurgårdsvarvet, Stockholm.
  1963 Ommätt. Mått 17,85 x 4,46 x 1,60 meter. Tonnage 28/12.
  1969-05-12 Såld till Lennart Holst, Täby för 1.500 SEK. Upplagd i Ålkistan. Färjan vattenfylls efter ett tag och sjunker.
  1970-02-12 Såld till Carl Jan Folcker och Ulrik Ulf Thimmig, Djursholm för 500 SEK. Ny hemort Djursholm. Bärgas. Lustfartyg.
  1972 Såld till Jürgen Saegebrecht, Stocksund.
  1972-10-27 Såld till Knut Harald Gjertz, Stocksund, Stefan Ridderstedt, Täby och Carl Magnus Fries, Djursholm för 900 SEK. Ny hemort Stocksund. Flyttas till Stocksund där den används som förrådslokal åt Stocksunds Skeppsägareförening. Ångmaskinen tas ur.
  1977 Såld till Stefan Igelström och Karin Ward-Pontén, Arboga för 4.500 SEK. Ny hemort Arboga. En liten motor installeras och färjan körs till Hjälmare Docka, Arboga för renovering. Ska användas som galleri och atelje för ägarnas konstnärliga verksamhet inom skulptur och måleri.
  1978-07-11 Totalförstörs vid en brand som startats av en svetsloppa.
  1979 Såld till Ture Lymar, Arboga som skrot.
  1979 Såld till Gustaf Persson, Borlänge. Det brunna skrovet renoveras för att bli flyttbart.
  1979 Flyttas på trailer till Torsång, Dalarna där renovering påbörjas.
  1984 Skrovet sjösatt. Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania 8-cyl, som tidigare suttit i bogserbåten Dovre, installeras.
  1990 Premiärtur.
  2001 Såld till Lars-Olof Johansson, Sundfiske, Hedemora. Flyttas till Dala-Husby.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1733 fartyg, 999 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Symfoni
Seskarö Sea Charter AB

m/s Symfoni Foto: Patrik Nylin

Fartyget byggdes 1991 vid Hasse Westers mekaniska verkstad i Jordfall för Sten Engströms Sjöservice AB. Under tre sommarsäsonger går hon i trafik för Waxholmsbolaget och därutöver i chartertrafik. År 2000 säljs hon till Vaxholm och fyra år senare till Stocksund och Klart Skepp Vida AB. 2010 säljs hon till Royal Stockholm Cruise Line i Norrköping och fem år senare säljs hon till dess nuvarande ägare Seskarö Sea Charter AB i Luleå. Under ett par år från 2020 hyrs fartyget in sommartid av Blidösundsbolaget för trafik för Waxholmsbolaget på traden Nynäshamn - Sandhamn. I övrigt trafikerar hon Luleå skärgård.