Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Djurgården 1
Djurgården 1 i Dala Husby 2006-10-30
Djurgården 1 i Dala Husby 2006-10-30
Foto: Tony Nordesjö
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-05-25 PN
* Skärgårdsbåten 3/1997, S4-7
* Skärgårdsbåten 3/2001, S30
* Skärgårdsbåten 4-2009, S27
* Båtologen 2/1978, S88
* Båtologen 3/1984, S105
* Sveriges Skeppslista 1908, S50
* Sveriges Skeppslista 1910, S50
* Sveriges Skeppslista 1911, S48
* Sveriges Skeppslista 1913, S50
* Sveriges Skeppslista 1917, S54 RA
* Sveriges Skeppslista 1919, S52 RA
* Sveriges Skeppslista 1921, S52
* Sveriges Skeppslista 1925, S54 RA
* Sveriges Skeppslista 1927, S60 RA
* Sveriges Skeppslista 1935, S62 RA
* Sveriges Skeppslista 1939, S64 RA
* Sveriges Skeppslista 1960, S70
* Sveriges Skeppslista 1961, S70
* Sveriges Skeppslista 1962, S68
* Sveriges Skeppslista 1963, S64
* Sveriges Skeppslista 1964, S64
* Sveriges Skeppslista 1965, S64
* Sveriges Skeppslista 1966, S64
* Sveriges Skeppslista 1967, S54
* Sveriges Skeppslista 1968, S56
* Sveriges Skeppslista 1969, S58
* Sveriges Skeppslista 1970, S196
* Sveriges Skeppslista 1971, S192
* Sveriges Skeppslista 1972, S188
* Sveriges Skeppslista 1973, S186
* Sveriges Skeppslista 1976, S28
* Sveriges Skeppslista 1977, S28
* Sveriges Skeppslista 1978, S28
* Sveriges Skeppslista 1979, S30
* Sveriges Skeppslista 1980, S30
* Sveriges Skeppslista 1981, S32
* Sveriges Skeppslista 1982, S30
* Sveriges Skeppslista 1983, S32
* Sveriges Skeppslista 1984, S3
  Byggd 1897
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 223
  Registernr 3951
  Fartygstyp Ångfärja, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JMLQ, senare SDTG
  Systerfartyg Djurgården 2
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 17,78 meter -
  Största bredd 4,46 meter -
  Djupgående 1,60 meter -
  Brt/Nrt 62/43 -
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin 1 x Scania
  Effekt 55 hk, 40 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 148 passagerare -
  Historik
  1897-04-15 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Djurgården 1 till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Byggnadskostnad 22.450 SEK. Trafik i Stockholm, traden Räntmästartrappan - Allmäna gränd.
  1900-09 Flyttas till traden Nybroplan - Allmäna gränd.
  1961 Upplagd vid Djurgårdsvarvet, Stockholm.
  1969-06-01 Såld till Lennart Holst, Täby för 1.500 SEK. Upplagd i Ålkistan. Färjan vattenfylls efter ett tag och sjunker.
  1970-02-12 Såld till Carl Jan Folcker och Ulrik Ulf Thimmig, Djursholm för 500 SEK. Bärgas. Lustfartyg.
  1972 Såld till Jürgen Saegebrecht, Stocksund.
  1972-10-27 Såld till Knut Harald Gjertz, Stocksund, Stefan Ridderstedt, Täby och Carl Magnus Fries, Djursholm för 900 SEK. Flyttas till Stocksund där den används som förrådslokal åt Stocksunds Skeppsägareförening. Ångmaskinen tas ur.
  1977 Såld till Stefan Igelström och Karin Ward Pontén, Arboga. En liten motor installeras och färjan körs till Hjälmare Docka, Arboga för renovering.
  1978-07-11 En svetsloppa antänder färjan som brinner upp.
  1979 Såld till Ture Lymar, Arboga som skrot.
  1979 Såld till Gustaf Persson, Borlänge. Det brunna skrovet renoveras för att bli flyttbart.
  1979 Flyttas på trailer till Torsång, Dalarna där renovering påbörjas.
  1984 Skrovet sjösatt. Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania 8-cyl, som tidigare suttit i bogserbåten Dovre, installeras.
  1990 Premiärtur.
  2001 Såld till Lars-Olof Johansson, Sundfiske, Hedemora. Flyttas till Dala-Husby.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.