Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Djurgården 2
Djurgården 2 vid Galärvarvet, Stockholm 1977-08
Djurgården 2 vid Galärvarvet, Stockholm 1977-08
Foto: Rickard Sahlsten
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1897
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 224
  Registernr 3952
  Fartygstyp Ångfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JMLR, senare SDTI
  Systerfartyg Djurgården 1
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 17,78 meter 17,95 meter
  Största bredd 4,46 meter 4,46 meter
  Djupgående 1,60 meter 1,60 meter
  Brt/Nrt 62/43 28/12
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin 1 x W. Lindberg ångmaskin
  Effekt 55 hk, 40 kW 55 hk, 40 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 148 passagerare -
  Historik
  1897-04-15 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Djurgården 2 till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Hemort Stockholm. Byggnadskostnad 22.450 SEK.
  1897-04-18 Insatt i trafik på traden traden Räntmästaretrappan (Slussen) - Allmäna gränd.
  1907 Ny ångpanna installeras.
  1963 Upplagd vid Djurgårdsvarvet, Stockholm.
  1963 Ommätt. Mått 17,86 x 4,46 x 1,60 meter. Tonnage 28/12.
  1969-06-01 Såld till Lennart Holst, Täby för 1.500 SEK. Upplagd i Ålkistan.
  1969-10-29 Såld till Henry Carl Tersov, Enskede för 3.000 SEK.
  1971-02 Såld till Urban Wallgren, Stockholm.
  1973 Såld till Jan Gustafsson, Stockholm.
  1985 ca Sjunker enligt uppgift vid Augustendal i Nacka.
  1998-01 Avregistrerad ur skeppsregistret såsom sjunken.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 961 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.