Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ejdern
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1864
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 136
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 19,81 meter -
  Största bredd 3,90 meter -
  Djupgående 2,13 meter -
  Brt/Nrt 42/- -
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin -
  Effekt 16 hk, 12 kW -
  Toppfart 7,5 knop -
  Kapacitet 90 passagerare -
  Historik
  1864 Levererad av Lindholmens Varv som Ejdern till Stockholms Ångslups AB, Stockholm.
  1864-10 Såld till Peter Jebsen & Co, Ytre Arna, Norge och omdöpt till Arne. Registrerad i Bergen.
  1864-11-14 Insatt i trafik på traden Bergen - Arna - Bolstadøyra 3 dagar/vecka.
  1870 Såld till Det Nordhordlandske Dampskibssamlag, Bergen. Trafik på traden Bergen - Ostereidet.
  1874 Såld till Herman Løchen, Sundnes, Innherred för Stenkjær Møllebrug för 2.000 Spesidaler. Registrerad i Trondheim. Passagerartrafik på traden Stienkjer - Trondheim samt trafik med produkter från møllebruket.
  1875 Såld efter konkurs till mekanikus Joh. Dahl, Trondheim.
  1877 Såld till köpman I.H. Henriksen, Tromsø. Henriksen är direktör i Troms Amts Dampskibsselskab.
  1878 Uthyrd för trafik på Balsfjorden.
  1880 Reservfartyg för Troms Amts Dampskibsselskab, Tromsø.
  1885 Såld till Joh. Dahl, Trondheim.
  1905 ca. Avregistrerad från skeppsregistret. Troligen upphuggen.
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1704 fartyg, 981 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.