Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Elfvan
Vega i Västerhamnen, Strängnäs ca. 1922
Vega i Västerhamnen, Strängnäs ca. 1922
Foto: Okänd. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Registreringsdokumenten från Kommerskollegium i Riksarkivet, Läst 2020-10-27 PN
* Styrelseprotokoll, Centrum för Näringslivshistoria, 2013-06-17 PN, Foto

* Alla våra Ångslupar, 1994, S120
* Innan broarna byggdes, S:t Eriks ångsbok 1996, Arne Sundström, S99-126

* Skärgårdsbåten 3/1989, S13-15
* Skärgårdsbåten 1/2012, S24-28

* Aftonbladet 1885-09-14


* Sveriges Skeppslista 1910, S114, Vega, 24 hk, 28,93/21,21, 14,85 x 3,38 meter, A. Lindqvist, Stora Mellösa
* Sveriges Skeppslista 1911, S112
* Sveriges Skeppslista 1913, S116, 14,85 x 3,38 x 1,654 meter
* Sveriges Skeppslista 1915, S126, Ångf.ab Söderfjärden, Strängnäs, 28,93/19,09
* Sveriges Skeppslista 1917, S122
* Sveriges Skeppslista 1919, S122, AB. Strengnäs Slip, Sanda
* Sveriges Skeppslista 1921, S122
* Sveriges Skeppslista 1923, S124, 14,76 x 3,36 meter, K. Almqvist, Sanda
* Sveriges Skeppslista 1925, Ej med
  Byggd 1884
  Varv Ludwiksbergs Werkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer -
  Registernr 5066
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 14,85 meter 14,76 meter
  Största bredd 3,38 meter 3,36 meter
  Djupgående - 1,65 meter
  Brt/Nrt - 28/19
  Maskineri 1 x ångmaskin 1 x ångmaskin
  Effekt 24 hk, 18 kW 24 hk, 18 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1884 Levererad av Ludwiksbergs Werkstads AB som Elfvan till Nya Ångslupsbolaget, Stockholm. Hemort Stockholm. Byggnadskostnad 10.500 SEK. Trafik på Riddarfjärden, Stockholm, traden Kungsholmen - Ragvaldsbro (Söder Mälarstrand) - Mälartorget.
  1900-12-04 Nya Ångslupsbolaget ombildas till Nya Ångslups AB Smedsudden, Stockholm.
  1908 Såld till handlare Alfred Emanuel Lindqvist, Egeby, Stora Mellösa och omdöpt till Vega. Ny hemort Stora Mellösa. Ombyggd vid Örebro Nya Rederi AB:s varv i Skenäs, Örebro med ny överbyggnad. Trafik på traden Vinön - Odensbacken - Örebro.
  1909-06-17 Ommätt. Mått 14,85 x 3,38 meter. Tonnage 29/21.
  1914-12-12 Såld till Ångfartygs AB Söderfjärden, Vansö, Strängnäs för 6.500 SEK (inklusive pråmen Balder). Ny hemort Strängnäs. Trafik på traden Strängnäs - Björsund - Helgarö.
  1915-05-05 Ommätt. Mått 14,76 x 3,36 meter. Tonnage 28/19.
  1917-04-05 Såld till AB Strengnäs Slip, Strängnäs för 12.000 SEK. Ny hemort Sanda. Bogserbåt.
  1923-12-07 Såld till Knut Fredrik Gerhard Almqvist, Strängnäs för 1.000 SEK. Ny hemort Vansö.
  1925-12-15 Såld till L.J. Andersson, Strängnäs för 1.000 SEK. Skrotad.
Tillbaka till Nya Ångslupsbolaget
Tillbaka till Nya Ångslups AB Smedsudden
Tillbaka till Ångfartygs AB Söderfjärden
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 931 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.