|
Ludviksbergs Mekaniska Werkstad Ludviksbergs Werkstads AB
|
 |
Ludviksbergs Mekaniska Werkstad startas 1843 vid Söder Mälarstrand i Stockholm av ingenjör Jacques Lamm. 1877 ombildas företaget till aktiebolag men namnet Ludiksbergs Werkstads AB. 1881 avlider Jacques Lamm och hans son ingengör Carl Robert Lamm blir VD i bolaget. 1904 säljer Carl Robert Lamm företaget till närmsta grannen Münchens Bryggeri AB. Den nya ägaren är endast intresserad av marken och säljer verksamheten till Luth & Roséns Elektriska AB. Verksamheten flyttas efter övertagandet till deras nybyggda verkstad på Rosenlundsgatan längre upp på Södermalm. Ludwiksbergs Werkstads AB upplöses helt som separat verksamet 1917. |
|
|
 |
|
 |
Anm. |
Verksamheten upphört, inga kontaktuppgifter. |
|
 |
|
 |
Fartyg |
Varvsnr |
Byggår |
Fartygstyp |
|
|
 |
|
 |
Tillbaka till Varv |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
|
|  |
|
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.
Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
|
|
 |
|
|  |
|
|
|  |
|
m/s Seskarö Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
 Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.
|
|
 |
|
|  |
|