Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Phoenix
Kind vid Tannefors slussar, Linköping 2018-07-06
Kind vid Tannefors slussar, Linköping 2018-07-06
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Byggnadsåret anges till 1897 i Fartygsregistret. Är dock byggd 1900 enligt dagstidningarna och Stockholms stad (gråarken från Stadsmuseet)

* Registeringsdokumenten från Kommerskollegium i Riksarkivet, Läst 2021-01-21 PN

* Båtologen 6/2002, S363
* PassagerarRedaren 3/1999, S44
* Skärgårdsbåten 4/2010, S21


SWEREFs Illustrerade Skeppslista 1993, S75

* Aftonbladet 1900-01-20
* Stockholmstidningen 1900-01-20
* Dagens Nyheter 1900-01-21
* Dagens NYheter 1900-02-28
* Aftonbladet 1900-06-18
* Stockholmstidningen 1900-08-18
* Svenska Dagbladet 1900-08-18
* Dagens Nyheter 1900-08-24
* Svenska Dagbladet 1900-08-25
* Stockholmstidningen 1900-09-14
* Stockholmstidningen 1900-09-20
* Dagen 1900-10-09
* Ny Tid 1900-10-20
* Svenska Dagbladet 1900-11-04
* Socialdemokraten 1900-11-05
* Svenska Dagbladet 1930-01-02
* Aftonbladet 1930-05-22
* Dagens Nyheter 1930-05-22
* Svenska Dagbladet 1930-09-18
* Dagens Nyheter 1959-09-30
* Svenska Dagbladet 1959-09-30
* Expressen 1960-07-12
* Svenska Dagbladet 1960-07-13
* Svenska Dagbladet 1961-05-27

* Sveriges Skeppslista 1961, S96, 10057, Kind (f. Phoenix), 127 hk, 49/24, 22,85 x 4,64 x 1,75 meter, Red.-ab. Kind (Bertil Bergman), Motala
* Sveriges Skeppslista 1962, S92
* Sveriges Skeppslista 1963, S88
* Sveriges Skeppslista 1964, S88
* Sveriges Skeppslista 1965, S88
* Sveriges Skeppslista 1966, S88
* Sveriges Skeppslista 1967, S78
* Sveriges Skeppslista 1968, S78
* Sveriges Skeppslista 1969, S80
* Sveriges Skeppslista 1970, S76
* Sveriges Skeppslista 1971, S76
* Sveriges Skeppslista 1972, S74
* Sveriges Skeppslista 1973, S72
* Sveriges Skeppslista 1976, S50
* Sveriges Skeppslista 1977, S48
* Sveriges Skeppslista 1978, S44
* Sveriges Skeppslista 1979, S48
* Sveriges Skeppslista 1980, S48
* Sveriges Skeppslista 1981, S52
* Sveriges Skeppslista 1982, S52
* Sveriges Skeppslista 1983, S56
* Sveriges Skeppslista 1984, S56
* Sveriges Skeppslista 1985, S58 132 kW, 49/24, 23,89 x 4,64 x 1,75 meter
* Sveriges Skeppslista 1986, S58
* Sveriges Skeppslista 1987, S58
* Sveriges Skeppslista 1988, S58
* Sveriges Skeppslista 1989, S60
* Sveriges Skeppslista 1990, S62
* Sveriges Skeppslista 1991, S66
* Sveriges Skeppslista 1992, S68
* Sveriges Skeppslista 1993, S68
* Sveriges Skeppslista 1994, S68
* Sveriges Skeppslista 1995, S66 166 kW
* Sveriges Skeppslista 1996, S66
* Sveriges Skeppslista 1997, S66 68/20
* Sveriges Skeppslista 1998, S66
* Sveriges Skeppslista 1999, S66
* Sveriges Skeppslista 2000
* Sveriges Skeppslista 2001, S70
* Sveriges Skeppslista 2002, S72
* Sveriges Skeppslista 2003, S72 Bergmans Ångfartyg AB, Motala
* Sveriges Skeppslista 2004, S74
* Sveriges Skeppslista 2005, S74
* Sveriges Skeppslista 2006, S76
* Sveriges Skeppslista 2007, S80
* Sveriges Skeppslista 2008, S80
* Sveriges Skeppslista 2009, S86
* Sveriges Skeppslista 2010, S81
* Sveriges Skeppslista 2011, S84
* Sveriges Skeppslista 2012, S97
* Sveriges Skeppslista 2013, S86
* Sveriges Skeppslista 2014, S89
* Sveriges Skeppslista 2015, S88
* Sveriges Skeppslista 2016, S88
* Sveriges Skeppslista 2017, S90
* Transportstyrelsen EKAN, 23,89 x 4,64 meter, 166 kW, Linköping, 99 passagerare
  Byggd 1900
  Varv Skrov/maskineri: Mälarvarfvets AB, Stockholm
Utrustning: Ludviksbergs Werkstads AB
  Varvsnummer Skrov/maskiner: -
Utrustning: -
  Registernr 10057
  Fartygstyp Ångslup, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SFID
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 20,80 meter 23,89 meter
  Största bredd 4,60 meter 4,64 meter
  Djupgående 1,65 meter 1,75 meter
  Brt/Nrt - 68/20
  Maskineri 1 x Mälarvarfvet ångmaskin 1 x Volvo Penta TMD 102A
  Effekt 75 hk, 55 kW 230 hk, 166 kW
  Toppfart 9 knop 10 knop
  Kapacitet - 99 passagerare
  Historik
  1900-06-16 Sjösatt vid Mälarvarfvet. Bogseras sedan till Ludviksbergs Werkstads AB vid Söder Mälarstrand där inredningsarbetena ska slutföras.
  1900-09-18 Första provturen genomförs ca. kl. 10.00.
  1900-11-03 Levererad av Ludviksbergs Werkstads AB som Phoenix till Stockholms stad, Stockholm. Hemort Stockholm. Byggnadskostnad 72.500 SEK. Fartyget är en present från Stockholms stads brandförsäkringskontor. Stationeras vid Nationalmuseum. Brandbåt i Stockholms hamn.
  1930-05 Ombyggd vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm. Nya brandpumpar. Motoriserad med en 4-cylindrig Laval råoljemotor, 280 hk, 206 kW. Förlängd ca. 3 meter till 22,85 meter. Toppfarten ökas till 11 knop.
  1959-11-05 Såld till John Bergman & Son, Motala för 9.000 SEK och omdöpt till Kind. Ny hemort Motala. Ombyggd i Motala till passagerarfartyg. Ny huvudmaskin, 127 hk, 93 kW, installeras. Passagerarcertifikat för 193 passagerare. Nytt tonnage 49/24.
  1960-04-22 Såld till Rederi AB Kind, Motala för 9.000 SEK.
  1960-07 Trafiken startar på traden Linköping - Rimforsa genom Kinda Kanal.
  1984 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta MD 96A, 180 hk, 132 kW, installeras. Ommätt. Nya mått 23,89 x 4,64 x 1,75 meter. Tonnage 49/24.
  1987 Ombyggd.
  1994 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta TMD 102A, 230 hk, 166 kW, installeras.
  2002 Överförd till Bergmans Ångfartygs AB, Ljungsbro. Hemort Motala.
  2020-11 Såld till Rederibolaget Kind, Ljungsbro. Ny hemort Linköping.
Tillbaka till Rederi AB Kind
Tillbaka till Bergmans Ångfartygs AB
Tillbaka till Rederibolaget Kind
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1678 fartyg, 937 rederier och 117 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.