Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Elise
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 2024
  Varv Faaborg Værft A/S, Faaborg, Danmark
  Varvsnummer 1161
  Registernr 17708
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Glasfiber
  IMO nummer -
  Signal SBAL
  Systerfartyg Sjövägen Maria Sofia Clara
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 26,95 meter 26,95 meter
  Största bredd 7,10 meter 7,10 meter
  Djupgående 1,40 meter 1,40 meter
  Brt/Nrt 149/44 149/44
  Maskineri 2 x ABB elmotor 2 x ABB elmotor
  Effekt 435 hk, 320 kW 435 hk, 320 kW
  Toppfart 11 knop 11 knop
  Kapacitet 150 passagerare 150 passagerare
  Historik
  2022-07 Beställd av Gunnars Båtturer & Charter AB, Dyrön via Ö-varvet AB, Öckerö.
  2023-11-29 Sjösatt.
  2024-01-23 Levererad av Faaborg Værft A/S som Elise till Gunnars Båtturer & Charter AB, Dyrön. Hemort Dyrön.
  2024-01-25 Lämnar kl. 05.40 varvet i Faaborg för leveransturen, via Ö-varvet AB, Öckerö, till Djupviks Varv, Tjörn, dit man anländer 26 januari kl. 08.25.
  2024-03-01 Döpt av 7-åriga, Elise Ågren, barnbarn till rederiets delägare Janne Wigström, vid en cermoni vid Anderssons kaj i Lysekil. Efter tal av Frida Antonsson, Västtrafik, Ingela Berntsson, Skärgårdsredarna och Ellinor Jensen, hamnchef i Lysekil, svingar gudmor flaskan som krossas på första försöket. Efter dopet bjuds speciellt inbjudna på en tur med fartyget till Skaftö och tillbaka.
  2024-03-12 Insatt i trafik traden Lysekil - Skaftö, med första avgång från Lysekil kl. 09.00.
Tillbaka till Gunnars Båtturer & Charter AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.